De Warsaw Village Band maakte veel indruk met hun tweede plaat People’s Spring uit 2002, en hun optreden op Folkwoods afgelopen jaar. Nu is er een nieuwe cd uit van de groep. Het is moeilijk om de verwachtingen waar te maken als je ineens zo veel goede publiciteit en reacties krijgt als band (onder andere BBC world music prijs beste nieuwkomer 2003).

Met Uprooting heeft de Warsaw Village Band niet voor een makkelijk vervolg gekozen. De nieuwe nummers zijn vrij complex en tussen de eigen composities door staan stukjes authentieke Poolse muziek. Juist door deze keuzes voor muzikale verdieping dwingt de band respect af en lost de verwachtingen in.

Na een korte intro met en stukje authentieke muziek horen we dat typische bezwerende, bijna rituele, Warsaw Village Band geluid. Het nummer (‘In The Forest’) straalt moderniteit uit, en dat komt niet alleen door de scratches van een hiphop dj in dit dit nummer. De hele plaat klinkt fris en modern zonder te kort te doen aan de traditie. Op de plaat staat verder vrij donkere en sjamanistische aandoende folk. Dit komt vooral door de Scandinavische elementen in de muziek die nog steeds aanwezig zijn (‘At The Front Of The Gates’), maar er klinken deze keer ook Oosterse klanken door in de muziek (‘Let’s Play, Musicians!’ en ‘Fishie’).

Uprooting heeft zeker meerdere luisterbeurten nodig om zich bloot te geven. Eenmaal tot de plaat door gedrongen ontdek je de schoonheid en magie die deze jonge groep in hun muziek heeft gestopt. Kortom, een buitengewoon geslaagde nieuwe plaat.

De band speelt in december weer in Nederland, onder andere op 8 december in De Harmonie te Leeuwaarden.

Martijn van Gessel - Waardering: 9