the bowmans - far from home
The Bowmans - Far from Home - Rounder / Continental Song City CSCCD 1047

Sarah en Claire Bowman vormen een identieke Amerikaanse tweeling. De twee langharige meiden zingen al van kinds af  samen. De chemie is ongekend. Nu wordt de basis gevormd door de warme zang en het akoestische gitaarspel van singer/songwriter Sarah. Zij is de creatieve geest van de twee. Ze is klassiek geschoold celliste en maakte als zangeres twee jaar deel uit van het Baltimore Symphony Choir. Uiteindelijk won de liefde voor folk. Zij schrijft het gros van het repertoire.

Tweelingzus Claire ondersteunt met tal van percussie-instrumentjes en soms viool, maar vooral met een tweede stem die - hoe kan het ook anders - als twee druppels water lijkt op die van Sarah. Je vraagt je wel eens af waar de ene stem stopt en de andere begint.

Je wilt wat, dus verhuist Sarah in 2004 van Davenport, Iowa naar New York. Ze krijgt snel  voet aan de grond in de neo/anti-folk scene. Ze haalt haar zus erbij en vormt het duo The Bowmans. Via Myspace raken ze ook elders populair. In 2007 brengen ze de cd Far From Home uit, die tijdens hun uitgebreide tournees door de VS en Europa goed verkoopt. De voorraad slinkt snel en nu is-ie opnieuw uitgebracht. Juist voor ze aan een nieuwe Europese tournee beginnen met ondermeer twaalf concerten in ons land (zie hieronder).

Het gaat om een fraaie productie, subtiel opgenomen. Naast de basis van de tweeling en hun instrumenten is er assistentie op drums, elektrische gitaar, mandoline, viool, duimpiano, kazoo, potten pannen, contrabas, elektrische bas, accordeon, slide-gitaar, banjo, trompet, hoorn, trombone en tuba. Bovendien zorgt Sarah voor warme cello-klanken, een instrument dat ze ook bespeelt in de band Rasputin.

Zoals tijdens het festival Folk in de Walden in het Friese Oenkerk waar ik ze vorig jaar juni voor het eerst zag, betoveren The Bowmans met een zachtaardige folky sound, maar schuwen ze geenszins een rafelig rauw alt.country-randje. De ene keer lekker laid back, dan weer uitdagend en explosief.

In On the Road hoor ik iets van de Indigo Girls, maar bij andere nummers denk ik weer aan Norah Jones, Ygdrassil, Cat Power, The Be Good Tanyas, Gillian Welch, Joni Mitchell of zelfs Simon & Garfunkel. Maar met deze folky invalshoek ben je er niet. Je hoort eveneens invloeden uit klassieke muziek, gospel, vaudeville, blues, rock, en newfolk. Zo giert een elektrische gitaar in You're Right, maar klinkt in de instrumentale reprise van het gevoelige lied Pick One Piece een lichtklassiek strijkkwartet.

Er is wel eens verwezen naar CocoRosie, maar de muziek van The Bowmans is toegankelijker, folkier. Dat wil niet zeggen saaier. Daarvoor is de opbouw van de dynamische songs origineel genoeg. Altijd is er weer die onverwachte wending. Never a dull moment. Luister en kijk eens hier naar het ingetogen, maar op z'n tijd bezield uitbarstende Kitchen Song, dat opgevolgd wordt door het vlottere Digging For Gold, waarbij tweestemmige zang en gitaar bijgestaan worden op ‘glockenspiel' in zakformaat.

Wat 'n stemmen. En wat 'n songs. De teksten zijn evengoed grappig als gelaagd. Protesterend tegen de vleesindustrie in Porker Song nemen ze het op voor het varken. Niet zwaar op de hand maar lichtvoetig gaat het van 'Tomorrow you are going to kill me. So will I ask you to please stop eating pig meat. (...) I'm a porker and I'm  being killed (my life taken away)... just ‘cause you guys like to have bacon for breakfast every day...  Klare taal, daar hoeft geen instrument aan te pas te komen. Dus a capella.
Misschien wel hun indrukwekkendste song The Williamsburg Bridge lijkt over de gelijknamige New Yorkse brug te gaan,  maar die symboliseert in wezen de grote verandering in hun leven. Melancholisch gaat het van: ‘The taste of Iowa still lives on my tongue. It's been several month since I've talked to my mom...' Daar past natuurlijk een gevoelige cello bij.

Een innemend én buitengewoon getalenteerd stel. Ga dat zien bij een van hun concerten komende dagen.

Henk - Waardering 8,5

NB:
De Europese tour begint aanstaande donderdag 3 april met een radio-optreden in het Radio-5-programma Desmet Live, tussen 18:00 en 19:50. Diezelfde avond staan ze in het Bare Bones Acoustic Café in Alkmaar. Hun 12 concerten omvattende Nederlandse tour sluiten ze 14 april af in de Harmonie van Edam, waarna ze verder trekken door Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Zie voor alle Nederlandse tourdata: www.myspace.com/thebowmans. Op die site zijn ook vijf van de dertien nummers van het bijna vijftig minuten durende album Far From Home te beluisteren.