Poolse recensie over cd 'Blue Dew
on Irish Grass' van Blue Dew

De CD "Blue Dew on Irish Grass" van Blue Dew mag dan zo goed als uitverkocht zijn, toch verscheen er onlangs een recensie over op de Poolse folksite : http://www.folkowa.art.pl/ Voor de site van Blue Dew (www.bluedew.nl/page3.html) is de recensie "Folkowa" vertaald door Marzenka Kudla, geboren in Bielsko-Biala, Polen. Zij woont sinds 1995 in Wezep, Nederland.

Folkowa
"De Nederlandse groep Blue Dew (hier met ondertiteling The Bright Side of Life) heeft een goede traditie met Amerikaanse bluegrass en Ierse volksmuziek. Over deze CD kunnen we zeggen dat het de wedergeboorte is van Blue Dew. Het aroma van hun stijl komt bij de eerste compositie al te voorschijn. Het nummer Blue Dew On Irish Grass is geschreven door Marius Klein. De Bluegrass is duidelijk onder invloed van de folkmuziek, maar soms is het ook andersom.
Deze CD heeft heel veel nieuws. Het bekende liedje "The Fields of Athenry" is nog nooit zo mooi in "cowboy-stijl" uitgevoerd. Met deze uitvoering waan je je in een Kentucky's cafe. Het liedje "I'm a man you don't meet everyday" klinkt alsof je in Poques bent.

Hedendaagse composities ("My heart's tonight in Ireland" van Irvine, "Kilkelly" van Paul Jones en "Past the point of rescue" van Mick Han) samen met de Iers traditionele liedjes (zoals "The Fields of Athenry" en "Far away in Australia") en Amerikaanse (bijvoorbeeld "Hot corn, cold corn" en "When the sun of my life goes down") vormen een goede samenhang. Het is dus niet gek dat dit van dezelfde band komt.

Ik denk dat het mooiste liedje van deze CD de uitvoering van de mooie ballade "Kilkelly" is, echt Planxty, maar ook Fairport Convention, fijn liedje, goed uitgevoerd. Ik hoop dat er een goede toekomst is voor de combinatie van de Amerikaanse traditie (onder andere met de muziek uit de film "O Brother Where Art Thou?") en de Europees gewortelde Blue Dew, zodat zij vele fans krijgen. Het is zo'n goede CD, dit is een garantie voor succes.

Taclem"