Er zitten heel wat verhalen achter muziek, en die gaan soms heel ver terug in de tijd. New Folksounds duikt in het juni/juli-nummer uitgebreid in de geschiedenis. Die wordt op dit moment misschien wel geschreven door Bert Leemans, die zich tegenwoordig goed voorbereidt als hij met een van zijn bandjes ten bal gaat spelen in Nederland.

De Vlaamse groep 't Kliekske bestaat 40 jaar, de Schotse doedelzak gaat al terug tot tenminste de twaalfde eeuw en hoewel in het westen vooral de muziek uit Noord-India bekend is, valt er ook heel wat te ontdekken in de traditie uit het zuiden. Daarnaast is er aandacht voor het verhaal van de koperblaasorkesten op de Boliviaanse hoogvlakte en de wereldreis die de Romany maakten en de diverse muziekstijlen die daarbij ontstonden onder invloed van de gebieden waar ze zich vestigden.

In hoeverre de gebeurtenissen van nu van belang zijn in de toekomst moet nog blijken, maar wellicht zal men over een jaar of dertig met weemoed terugdenken aan bijvoorbeeld de muzikale veelzijdigheid van de bandjes van Bert Leemans. Jeroen van Zuylen had een gesprek met hem over muziek, en vooral over het spelen van balfolk, waarmee het nog goed gaat al heeft Leemans de indruk dat het minder is dan vorig jaar. De Vlaming heeft ook gemerkt dat er een cultuurverschil is met Nederland, waar hij steeds vaker ten bal speelt: ..."Maar tegenwoordig bereiden we ons beter voor. Onze Nederlandse gastheren en -vrouwen zijn allemaal vegetariërs, terwijl wij echte Bourgondiërs zijn. Daarom nemen we ons eigen rantsoen mee in de auto: vlees, Belgisch bier, sandwiches, worstjes, whisky."...

Muziek maken hoeft niet altijd plezierig te zijn, zo komen we te weten in de rubriek Het Meesterwerk. Zijn album Jus d'Orange werd in 1976 een succes, maar het ging niet helemaal zoals hij wilde. Met flink wat zelfkritiek vertelt de Gentse Lieven aan Marius Roeting dat hij alle lovende recensies niet kon begrijpen. Kort na het verschijnen van zijn album heeft de singer-songwriter de muziek vaarwel gezegd, maar inmiddels is hij niet meer helemaal ontevreden over het werk: ..."Er zitten hele goede fragmenten in, maar telkens stukjes en beetjes. Het is in rap tempo gemaakt, met diverse mensen die allemaal weer wat moesten toevoegen. Er is veel steun en promotie geweest van de maatschappij, maar ik werd door de snelheid overdonderd. (...) Ik kon ook niet vertellen hoe het anders moest. Wat ik speelde werd heel letterlijk overgenomen door andere instrumenten, terwijl ik dacht 'je moet juist niet doen wat ik doe'."...

Verder wordt de groep Liedje Van De Wind voorgesteld en vertelt Dré Didderiëns over de totstandkoming van de film Searchin' For The Heart Of The Heartlands met Ad van Meurs. Er is een festivalverslag opgenomen van Trad.it! in Groningen en alvorens te besluiten met de agenda zijn er nog heel veel recensies te lezen, er is nieuw werk van o.a. Daniël Lohues, STriCat, Marissa Nadler, Rachel Harrington en Chango Spasiuk.

Wie geïnteresseerd is in een abonnement op New Folksounds kan terecht op: www.newfolksounds.nl.