Van de kloof die in Nederland nog altijd gaapt tussen folk en wereldmuziek is in Noorwegen niks te merken, aldus Ton Maas in De Volkskrant. Hij bezocht afgelopen weekeinde het Førde festival, een van de grootste wereldmuziek-evenementen van Scandinavië, en zag dat er ruimhartig wordt omgesprongen met het begrip 'folkemusikk'.

Optredens zijn, bij gebrek aan een theater in het kleine plaatsje Førde, in een sporthal, het houten kerkje of de piepkleine antieke schaapskooi van het openluchtmuseum.

Hieronder enkele citaten uit het verslag dat Ton Maas schreef voor De Volkskrant:

...De eigen traditie van gefiedel op de hardingfele wordt even liefdevol omarmd als dat van de oosterburen op hun nyckelharpa, getokkel op Arabische en Afrikaanse luiten, gebeuk op Koreaanse trommels, en Mongoolse boventoonzang...

...De wervelende show van de dansgroep Frikar - bekend vanwege hun medewerking aan de winnende songfestivalbijdrage van Alexander Rybak - wordt er vermengd met het etno-dance-duo The Snuff Grinders. De virtuoze breakdance op snoeiharde beats wordt zo gelardeerd met nordische vioolklanken...

...Naast artiesten die ook wel eens te zien zijn op Nederlandse folk- en wereldmuziekpodia (...) brengt Førde veel bijzondere muziek uit Scandinavië, zoals dit keer het Zweedse Triakel met hun nieuwe kijk op oude kerkgezangen en het Noorse duo Skáidi, waarin Inga Juuso haar Sami-joik combineert met het magistrale spel van jazzbassist Steinar Raknes...

...Het trio Genticorum uit Quebec, dat met terloopse virtuositeit en onweerstaanbare humor de Frans-Canadese volkstraditie onder handen neemt, zou bij ons als te folky voor de wereldmuziek worden beschouwd en als te werelds voor de folk...