lowland paddies - till the cows come home
The Lowland Paddies - 'Till The Cows Come Home - eigen beheer (www.lowlandpaddies.nl)

The Lowland Paddies is een groep twintigers uit de omgeving van Bergen op Zoom, die zowel traditioneel als eigentijds Iers repertoire spelen. De kiem ontstond in 2004, twee jaar later volgde een eerste, in de slaapkamer opgenomen, album dat inmiddels uitverkocht is. In maart presenteerde de groep hun eerste studio-album, 'Till The Cows Come Home, waarop bekende en minder vaak gehoorde publiedjes, balladen en natuurlijk jigs en reels staan. Opvallend is de meerstemmige samenzang en de frisse muzikale spontaniteit van de groep.

Als voorbeelden hebben The Lowland Paddies niet de minsten: o.a. Dervish, Solas en Christy Moore. Die laatste heeft een uitstekende neus voor goede songs en een paar mooie nummers op 'Till The Cows Come Home zijn ook te vinden in zijn repertoire. De traditional Lakes Of Pontchartrain is door de Paddies via Paul Brady opgepikt, I Wish I Was In England komt van Moore zelf (van zijn album Prosperous) en El Salvador is van Johnny Duhan, van de plaat Current Affairs. Dat laatste is gelijk een van de hoogtepunten op de cd, de Paddies spelen en zingen dit prachtige nummer over de burgeroorlog in El Salvador in de jaren '70 met veel gevoel en ingetogen begeleiding. Albert-Jan Verhees en Hanneke Nagtzaam zingen elk een deel solo, om vervolgens hun stemmen te vermengen tot een fijn melancholiek duet, geheel in de sfeer van het lied. Accordeon (Jasper Langenberg) en banjo (Robbert Langenberg) vullen minimaal in, mooi indringend. Een fijne verrassing is voor mij het geheel a capella gezongen Sally Brown, waarin eerst Verhees en later Nagtzaam voorzingen waarna de groep invalt. De jeugdige stem van Verhees moet nog tot volle wasdom komen maar ligt met een warme klank al lekker in het gehoor, Nagtzaam beschikt over een fijne heldere alt. De instrumentalen zijn afwisselend, de set jigs John The Duke is nog opgewekt lichtvoetig, waar bij Trip to Westfunny flink vaart wordt gemaakt. De banjo geeft een Amerikaans tintje aan de reels in The Blue Elephant Set, terwijl de percussie op djembé (door Arjan van Tricht van de studio First Take Music waar de opnamen plaatsvonden) een vrolijk Afrikaans ritme meegeeft.

Bij elk stuk staat in de inlay een korte uitleg over de achtergrond ervan, er is duidelijk aandacht besteed aan de opnamen, de productie is verzorgd en het geheel klinkt lekker gevarieerd en spontaan (met uitzondering hooguit van de veel te lange pauze voor de bonustrack). Het is niet realistisch om te verwachten dat The Lowland Paddies hetzelfde niveau bereiken als hun voorbeelden, stuk voor stuk grote namen in de Keltische folk met een flinke brok aan ervaring. Toch speelt de groep op 'Till The Cows Come Home zeker niet onverdienstelijk, weet soms zelfs verrassend fijn uit te pakken, en gezien de leeftijd van de leden is er bovendien nog alle ruimte voor groei. De Keltische folkboom in Nederland heeft er een lekker frisse tak bijgekregen.

The Lowland Paddies zijn: Albert-Jan Verhees (leadzang, bodhrán, gitaar en basgitaar), Dennis Heijt (mandola, bouzouki, bodhrán en mondharmonica), Jasper Langenberg (accordeon, box en zang), Hanneke Nagtzaam (whistles, bodhrán en zang) en Robbert Langenberg (banjo, mandoline en zang).