otto groote - de anner steerns an d'heven
Otto Groote Ensemble - De Anner Steerns An d'Heven - www.otto-groote.de

In het tekstboekje staan fotootjes van een kat. Daarmee geeft Otto Groote zijn inmiddels overleden huisdier een klein eerbetoon. Het beest was namelijk de eerste die de gevoelvolle luisterliedjes hoorde van de in 2009 verschenen cd De Anner Steerns An d'Heven.

Volgens mij betekent de titel zoiets als 'de andere sterren aan de hemel'. De taal waarin Otto Groote zingt, het Platduits is verwant aan het Nederlands en toont overeenkomsten met de streektalen en dialecten uit het noorden van ons land. Met een beetje taalgevoel en het tekstboekje erbij is het dan ook vrij goed te verstaan. Groote heeft twee liedjes zelf geschreven, naast het titelnummer is dat Iesmeerwellen, zijn eerste eigen nummer, dat al verscheen op de cd In 't Blaue Lücht Van d'Norden. Het is opnieuw opgenomen met pianobegeleiding door Armin Seelig. Net als op zijn eerdere werk heeft Groote ook nu weer gedichten en enkele covers uitgekozen.

De liedjes herbergen een rustige melancholie, maar zijn nooit triest of somber, hoewel er soms serieuze onderwerpen aan bod komen. Zo is er het verlies van een geliefde in De Eensaam Fisker, met deze mooie tekst van Claus Dreier herdenkt Groote de Cosmas- en Damianusvloed uit 1509, die dood en verderf zaaide in Noord-Duitsland (en in Noord-Groningen, waar de ramp afgelopen jaar ook werd herdacht). De Olle Joe, een cover van Si Kahn's Curtains of Old Joe's House, gaat over het tragische lot van een homosexuele man, die moet vechten tegen de vooroordelen van de gemeenschap waar hij woont.

Maar Otto Groote is vooral een romanticus, wind en water (elementen uit zijn thuisstreek) komen vaak terug in de liedjes, net als dromen. Letterlijk zelfs in twee titels, Danz För De Drömers (Waltzing For Dreamers van Richard Thompson) en Dönen Un Drömen, geschreven door Henk Scholte en Eddy de Jonge van de Groningse formatie Törf. Het verscheen als Deunen En Dreumen op de elpee 't Wordt Aans, maar ook op de Winterliederen cd die Scholte opnam met Linde Nijland en Bert Ridderbos. Dit muzikantenpaar leverde een flinke gastbijdrage aan de cd van Otto Groote, op de twee hiervoor genoemde nummers is de prachtige heldere stem van Nijland te horen, Ridderbos kleurt in met mooi subtiel spel op gitaar en accordeon. Ridderbos speelt bovendien mee op de overtuigende Platduitse versie van Jacques Brels Amsterdam (vertaald door Jan Cornelius) en geeft met zijn cittern een eigen sfeer aan König Van Thule, een gedicht van Goethe.

De verhalende liedjes in het Platduits maken van De Anner Steerns An d'Heven een fijn folkalbum. De muziek van Otto Groote herbergt Amerikaanse wortels, met name door de banjo en dobro van Mathias Malcher, maar ook de Ierse traditie is niet ver weg. De warme uitstraling doet je algauw achterover leunen en meedromen, over wind, water, de liefde en hoe je het leven een beetje mooier kan maken.

Het Otto Groote Ensemble bestaat uit: Otto Groote (zang, gitaar), Ralf Strotmann (bas, percussie en zang) en Matthias Malcher (gitaar, banjo, dobro en zang). Gastmuzikanten op De Anner Steerns An d'Heven: Linde Nijland (zang), Bert Ridderbos (gitaar, cittern, accordeon), Martin Czech (concertina, accordeon), Armin Seelig (piano), Uli Sieker (mandoline, viool). Op Myspace is eerder werk te horen.

Op 8 augustus 2010 staat het Otto Groote Ensemble op het podium van het Noordfolk Festival in Veenhuizen, zie: www.noordfolk.nl.