calicanto - mosaico
Calicanto – Mosaico - www.calicanto.it

Vierde de Noord-Italiaanse groep Calicanto zijn vijfentwintig jarig bestand in 2006 met het fraai uitgegeven album Isole senza mar, het dertigjarig bestaan dit jaar moet het doen met het veel summierder gedocumenteerde  Mosaico.
In Nederland is deze groep, opgericht in 1981, niet veel te beluisteren. Ik schat dat het optreden op het Trad It!-festival van 2008 in Groningen het laatste optreden in Nederland is geweest. Ik zag de groep voor het eerst op Dranouter in 1987. De traditionele muziek uit Veneto, de streek rond Venetië, stond toen centraal. Calicanto deed zelf onderzoek naar de traditionele muziek uit de streek, iets wat in de beginjaren van de groep nog erg ongebruikelijk was.

Heden ten dage is het nieuw leven inblazen van de oude traditionele muziek maar een van de pijlers onder het werk van de groep. In toenemende mate bedient de groep zich van teksten van streekgebonden dichters. Het samengaan van traditioneel repertoire en klassieke muziek krijgt steeds meer een vast karakter binnen het muzikale pallet van Calicanto. Niet voor niets heet het laatste album van de groep Mosaico. Als een mozaïek vinden de verschillende componenten binnen de muziek in twaalf, veelal breed uitgesponnen, liederen hun weg op dit album.

Een deel van het album is live opgenomen met het Orchestra Regionale Filarmonia Veneta. Met dit filharmonisch orkest wordt o.a. werk van Gianluca Baldi uitgevoerd. Op boeiende  wijze vloeien de traditionele klanken van de groep en de klassieke muziek  van deze Italiaanse componist samen. Zangeres Claudia Ferronato wordt in een aantal liederen bijgestaan door Alice Bortoletto en Cristina Zoppo. Het vocale resultaat is o.a. in Xe Destin hemels te noemen. Ouderwets traditioneel klinkt Pairis/Scottish Saumonée, twee heerlijke deunen gespeeld op doedelzak en klarinet. Hier druipt de individuele klasse van de muzikanten vanaf! Niet onvermeld mag de rol van gastmuzikant Alessandro Tombesi blijven. Deze jonge harpist, zoon van groepslid Roberto Tombesi, vult menig lied op met sprankelend harpspel. Zijn debuutalbum Barene kwam in april van dit jaar uit.

Het zal niet verbazen dat Calicanto met Mosaico een veelzijdig, maar vooral  boeiend album heeft afgeleverd. Ondanks de summiere informatie een van de beste uit Italië dit jaar!