mary black - stories from the steeples
Mary Black - Stories From The Steeples - Music & Words MWCD 1023

Het zou gemakkelijk zijn om te blijven leunen op klassiekers als Song For Ireland of Only A Woman's Heart, maar dat doet Mary Black niet op de eind oktober verschenen cd Stories From The Steeples, het eerste studio-album van de Ierse in zes jaar. De productie is wat minder glad dan eerder werk, en doet haar stem, die in de loop der jaren mooi gerijpt is, dan ook beter uitkomen.

Er staan geen liedjes van eigen hand op dit album, wel van zoon Danny O'Reilly. Leuk detail is dat op zijn The Night Is On Our Side ook haar drie kinderen Danny, Roisín en Connor O'Reilly te horen zijn op respectievelijk akoestische gitaar, zang en bas. Haar neus voor goed repertoire steekt opnieuw de kop op met onder meer The Fine Young Men, een anti-oorlogslied van Eric Bogle dat ze leerde kennen via Dolores Keane.

Dan zijn er drie gasten met wie ze een duet doet: Imelda May, Finbar Furey en Janis Ian. Daarvan valt met name Walking With My Love op, van en met Finbar Furey. Black klinkt zwoel vergeleken met het wat gruizig croonende geluid van Furey, banjo en accordeon zorgen voor een ontspannen sfeer die tegen country aanleunt.

Ze is nooit een puur traditionele folkzangeres geweest en laat dat ook nu nog maar eens horen. Muzikaal gezien neigt Stories From The Steeples naar luisterpop, maar door hier en daar viool, banjo of accordeon in de begeleiding krijgt de plaat toch een folky, tegen country aanschurkende sfeer. De stem van Mary Black blijft zonder meer de moeite waard en verdient het om gehoord te worden.