gather roses - as the sun will guide me home
Gather Roses - As the sun will guide me home - Eigen beheer / distributie: Marista Music Company

Wat een leuk album is dit!
De onbevangenheid waarmee Gather Roses de liedjes op dit album ten voetlicht brengt, is een genot om naar te luisteren!

Bij de naam Gather Roses ging niet 1, 2, 3 een belletje rinkelen. Niet zo verwonderlijk, want de band bracht zijn voorlaatste album Together al uit in 2001. Maar de naam van de zangeres Roos Galjaard komt me wel bekend voor. Zij maakte nog niet zo lang geleden het album I am water, met daarop bijdragen van o.a. Phil Mills, Linde Nijland en Bert Ridderbos.
As the sun will guide me home is het derde album van deze groep uit Groningen. Na een eerste beluistering komt een associatie met de Engelse groep Pentangle spontaan boven drijven. Niet de Pentangle die furore maakte aan het eind van de jaren ’60 van de vorige eeuw, maar meer het idee dat dit de muziek is die deze legendarische band heden ten dage zou kunnen maken. De muziek van Gather Roses, een fijne mix van folk, pop en jazz, is duidelijk van nu en springlevend.
Gather Roses betekent pluk de dag en dat uit zich o.a. in de albumtitel As the sun will guide me home, een heerlijk zomers nummer met prachtige accordeonklanken van Job Wiegant. Het grootste pluspunt van het album zijn de sprankelende songs, allen geschreven door zangeres Roos Galjaard. Het openingsnummer Butterfly opent al met een lekker basloopje en pianosolo, waarop de heldere vocalen van Galjaard  goed gedijen. De piano speelt ook een belangrijke rol in het meer uptempo nummer Boy, terwijl Hey! weer meer invloeden uit Midden-Amerika kent. Een belangrijke rol in dit nummer is weggelegd voor gastmuzikant Obed Brinkman op trombone. Nummers als het gedragen Dance alone geeft het album de nodige afwisseling.

Gezien de jaartallen waarin de nummers zijn geschreven,  is het duidelijk dat Roos Galjaard haar ‘kindjes’ laat rijpen.  Het zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom het tien jaar duurde voor er weer een album van Gather Roses verscheen. Het wachten is terecht geweest. As the sun will guide me home heeft het in zich om in dit prille jaar nog vaak gedraaid te worden. En ik ga de bands agenda eens doorspitten, want ik ben zeer benieuwd naar de live optredens van dit gezelschap!