nick hensley aka love songs for angry men - the beginning of an ending
Nick Hensley (aka Love Songs for Angry Men) - The Beginning of an Ending

Een proces dat je bij de kladden grijpt is niet zelden een bron van inspiratie. Dit geldt ook voor Nick Hensley en zijn laatste project. Hij heeft zijn muzikale verhaal over liefde, verlies en scheiding fijngevoelig getiteld: The Beginning of an Ending. Een moeizame periode, die wanneer je eerlijk analyseert, ook heilzaam kan zijn - is zijn conclusie. Dit album is opgedragen aan al die mensen wier hart meerdere malen gebroken zijn geweest. “We get stronger every time we put ourselves back together”: is Hensley’s ervaring, en hij weet dat er een nieuw begin kan loeren om de eerstvolgende hoek. Wanneer je durft te leven is hij bij voortduring verrassend, zelden saai of geëffend. Er zijn valkuilen, en er zijn uitdagingen. Er liggen mogelijkheden, wanneer je ze benut binnen de mogelijkheden die je gegund zijn. Zo is het leven, een kwestie van vallen, opstaan en weer doorgaan. Niets dien je als vanzelfsprekend te beschouwen.

Een aantal jaren geleden werd mijn aandacht getrokken door Nick Hensley presents Love Songs for Angry Men. Een rauwe plaat waarbij de ongepolijste zang leidend was. Sindsdien lijkt weinig veranderd. De klasse van die plaat is minstens voortgezet. Ja, ook beschadigde mannen mogen gehoord worden, en hun gevoelens tonen, zonder gereduceerd te worden tot zielepoot. The Beginning of An Ending biedt weer verscheidene liefdesliedjes. Eén van de allermooiste op deze plaat is het duet met Ashleigh Still. Een zeer kort nummer, Awkward Correspondence, maar hij klopt van alle kanten. Het slijpende, bijna klagelijke, geluid op de snaren heeft ongetwijfeld de bedoeling het pijnlijke element te accenturen. Muziek die spreekt! Hiermee wil ik allerminst de overige liedjes tekort doen. Nick Hensley appelleert aan je gevoel, en schuwt daarbij geen zachtzinnige methodiek. In het cumulerende The Last Thing You Said weet hij bijna tranen aan je te onttrekken. Geen medelijden, maar sympathie. Angst, onzekerheid, gekrenkte trots, verdriet, een hele portie aan gevoelens worden aangedragen. Woorden die, en dat kan haast niet anders, je zullen beroeren. Een therapeutisch project, echter niet eentje waardoor je bij de pakken neer gaat zitten, want zoals gezegd ieder einde kent een nieuw begin. Muziek die ontstaat uit noodzaak is niets anders dan verdomd mooi. Hier althans.

Ook van deze artiest: http://johnnysgarden.eu/?q=node/563