mandolinman - mandolinman plays bossa nova
MANdolinMAN - Plays Bossa Nova - Majestic Records msrcd005

Nadat MAndolinMAN de Vlaamse traditie in een tinkelfris jasje had gestoken met Old Tunes, Dusted Down vertelden ze al dat ze het over een heel andere boeg wilden gooien met de volgende plaat. En voor het album MANdolinMAN Plays Bossa Nova zijn ze inderdaad muzikaal de oceaan overgestoken om een cd te vullen met gepassioneerde bossa nova-klanken. Het zonnige Braziliaanse strand lonkt, maar net als met de voorganger hebben Andries Boone (mandola en mandoline), Peter-Jan Daems (mandoline), Maarten Decombel (mandocello) en Dirk Naessens (mandoline) ook aan dit genre hun eigen draai gegeven.

Tijdens optredens spelen ze repertoire van beide albums en dat gaat goed samen, zo hoorde ik al van Dirk Naessens, maar het publiek heeft vaak wel een sterke voorkeur voor een van beide cd's. Dat is begrijpelijk, bossa nova is heel wat anders dan een polka, contredans of mazurka uit Vlaams Brabant. Maar hoewel de Vlaamse traditie me meer aanspreekt dan de bossa nova, heeft MANdolinMAN Plays Bossa Nova veel meer te bieden dan alleen dat. De mannen zijn nu nog meer op elkaar ingespeeld en weten met hun mandolines opnieuw een heel eigen karakter te geven aan de muziek. Waar de Vlaamse deunen een fris geluid kregen, hebben de typische lome zonnige melodieën juist een wat donkerder kleurtje en dat houdt de spanning er lekker in. Er komen klassiekers voobij, zoals opener Agua De Beber of Meditaçao (allebei van Antonio Carlos Jobim), en een paar eigen composities die bepaald niet uit de toon vallen in het geheel, maar soms smokkelen ze ook een verrassing mee, zoals Caramel (een stuk van Suzanne Vega in een bossa nova sausje, je moet er maar opkomen) of Karolientje (van Bob Davidse) waarin de eigen wortels terugkomen in diezelfde bossa nova-stijl. Dit alles wordt ontspannen uitgevoerd, alsof het kinderspel is voor deze vaardige muzikanten, die stuk voor stuk hun sporen in de folk al meer dan verdiend hebben.

MANdolinMAN Plays Bossa Nova is qua muzikaal genre dan wel anders dan de voorganger, maar gebleven is de veelzijdigheid van dat ene instrument, die nu misschien zelfs nog wel meer voor het voetlicht gebracht wordt door de vier mannen. Niks percussie, toetsen, blaasinstrument of zang om uitdrukking te geven aan een gevoel, dat kan allemaal met de mandoline in zijn verschillende vormen. MANdolinMAN bewijst dat ze eigenlijk alles aankunnen, het maakt me wel heel nieuwsgierig of er nog meer projecten op stapel staan.