david newbould - tennessee
David Newbould – Tennessee

Mijn schoonvader overleed onlangs. Als jonge man had hij de verschrikkingen van de oorlog ondervonden. Het had hem gevormd, inclusief nadien, zijn vermogen om van het leven te genieten. Het liefst ten volste, en zo lang mogelijk. Het was en werd hem gegund. In de dagen voor de uitvaart ervaar je nadrukkelijk hoe iemand vervlochten is met zijn muziek. Muziek als blauwdruk van een vrijzinnige levensopvatting. De meeste mensen hebben verwantschap met muziek. Muziek als essentieel bestandsdeel van je persoonlijkheid. Muziek waarmee je verweven bent, waarbij je jezelf thuis voelt. Mijn hart ligt bij de ongebonden geesten. Mensen die zich losgemaakt hebben van hun omgeving, en hun eigen ding doen. Ze volgen intuïtief hun eigen weg, en komen met iets volstrekt eigens.

Eén van de albums die mij na aan het hart ligt is het titelloze album van Willis Allan Ramsey welke verscheen in 1972. De intensiteit van die plaat raakt mij nog steeds. Wanneer Tennessee rond die periode was uitgebracht, dan had mij dat niet verbaasd. De plaat van David Newbould bevat een vergelijkbare klankkleur, en bevat bovendien nummers als Down For Your Love die diep grijpen. Tennessee voelt aan als een resultante van een moment in de tijd. Een creatieve ontlading die zijn neerslag vond in de studio met gelijkgestemden. Een organische plaat die zich van eenvoud bedient, en geen enkel moment op warmte prijsgeeft. The Things We’ve Done smeedt de melancholie in zijn teksten samen met de gevoeligheid van de pedal steel, om vervolgens af te sluiten met een uitgeklede uitvoering van het romantische prijsnummer She’s Got a Different Way. De Canadees David Newbould toog naar Tennessee om zijn droom te realiseren en wist geholpen door een Kickstarter project een schamele $5.000 te vergaren begin 2012. Zonder budget geen muziek, echter het werkelijke fundament van Tennessee bestaat uit David Newbould en zijn producer Ben Strano. Het zou onrechtvaardig geweest zijn wanneer deze plaat nimmer het daglicht gezien had. Investeer in muziek, het gaat je leven lang mee, en zelfs daarna.