gunther brown - good night for daydreams
Gunther Brown - Good Nights for Daydreams - eigen beheer

Dat ik aan een serieuze vorm van muzikale vreetzucht “lijd” valt onmogelijk te camoufleren. Zelf beschouw ik dit als een gezonde ziekte, terwijl anderzijds, als normaal durf ik deze stoornis evenmin te bestempelen. Er zijn “gelukkig” – sla een willekeurige krant open – ernstigere dingen waarbij je vraagtekens kan zetten. Het is één van die vage welvaartsziektes. Dankzij deze aandoening verwen ik mijzelf overdadig met een veelvoud aan folk, blues, americana en aanverwante genres. Het laatste object welke op mijn pad kwam is van de band Gunther Brown. Afkomstig uit één van de Noordelijk gelegen Amerikaanse staten. Een band die zichzelf voorgenomen heeft om naam te vestigen in 2014. Of ze die ambitie geheel gaan invullen is nog de vraag bij het openingsnummer No Use Livin’ want de beoogde perspectieven blijken gematigd hoopvol – om het mild uit te drukken. Gelukkig put het collectief voldoende kracht uit zichzelf, en herpakt zich in het uitmuntende Time and Again. Een instant klassieker. Hier valt ook meteen de zang van kopman Pete Dubuc op, ondersteund door een vlot wegspelende Chris Plumstead. Waardoor als geheel een mooie wisselwerking ontstaat tussen rauwe stembanden en elektrische gitaar.

Good Nights for Daydreams herbergt 10 Americana georiënteerde liedjes. De trailer onder de heldere sterrennacht geeft een uitstekende visuele indruk van wat je van dit album mag verwachten. De op dit album aanwezige muziek zich wellicht het best karakteriseren als hoopvol. Liedjes die gehoord willen worden, en een band die een poging doet zichzelf te onderscheiden binnen het ruime aanbod. De basis lijkt me solide, en de mannen bezitten een gezonde gedrevenheid. Wellicht hebben beide eerder verschenen EP’s het vertrouwen in eigen kunnen voldoende geruggesteund. De productie is weliswaar eenvoudig en conventioneel te noemen, maar aan de kwaliteit van de bandleden twijfel ik geen moment. De knap geschreven liedjes zijn goed tot overwegend sterk te noemen. Ze klinken mij in de oren als de start van een nieuw begin. Streep eronder, en nu verder! Up to Me – wat over het einde van een relatie gaat – is een gebalanceerd nummer die de tijd absorbeert. Volgens mij is Gunther Brown op de goede weg, en mogelijk wordt de wens welke men in gedachten heeft spoedig verzilverd.