novelle - zoveel jaren later
Novelle - Zoveel jaren later - eigen beheer / contact: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. / www.novellemusic.com

Het gebeurt zelden dat een huisgenoot een te recenseren album uit eigen beweging gaat draaien. Het overkomt Novelle met Zoveel jaren later. Het gebeurt zelfs dat m'n vrouw gasten het album laat horen, een zelden voorkomend fenomeen. Ik moet toegeven dat  dit pracht album veel redenen daartoe geeft. Eerlijk gezegd was ik het duo vergeten totdat de naam Novelle opdook tussen de namen van het afgelopen Tsjoch-festival in het Friese Wommels.  Helaas kon ik toen het duo niet beluisteren, maar ik hoorde wel dat er een album op komst was. Zoveel jaren later is een voor de hand liggende titel voor een album dat zeker zes jaar na de voorganger verschijnt.

Zoveel jaren later, het tweede album van het Leeuwarder duo, bestaande uit Henny Wassenaar en Corien Steenstra, heeft de sfeer van de flower-power, die op een aantal nummers van het eerste album rondwaarde, onherroepelijk achter zich gelaten. Wat gebleven is zijn de mooie, vaak ragfijne arrangementen en de prachtige samenzang. Die samenzang, met raakvlakken in de huidige alt.folk, draagt het hele album. Geen enkel moment vervelen de beide stemmen. Maar ook op compositorisch gebied is Novelle sterk gegroeid. Op Zoveel jaren later is geen slecht nummer te ontdekken. Qua arrangementen en instrumentatie wordt met minimale middelen het maximale bereikt. Opener Quietly klinkt teder en fragiel met een minimum aan begeleiding, Wake me up en Angels daarentegen klinken weer vol en orkestraal. Geen geringe prestatie wanneer je bedenkt dat Wassenaar en Steenstra alle instrumenten zelf ingespeeld hebben. Alleen voor het nummer Verre stad werd de hulp van Sido Martens ingeroepen voor de mandolinepartij. De onderwerpen van de liedjes worden veelal ontleend aan de onuitputtelijke stroom van menselijke relaties. Soms lief en mild van toon, maar ook regelmatig voorzien van een bitter randje. Tekstueel wordt gekozen voor Engels en, in een aantal nummers, Nederlands. Meestal ben ik er geen voorstander van om verschillende talen op een album te bezigen, maar in dit geval pakt dat goed uit. Qua sfeer zit er weinig verschil tussen de liedjes, al spreken de Nederlandstalige liedjes misschien wat directer aan. Hoewel, het tweetalige Wake me up, absoluut het hoogtepunt van het album, logenstraft de vorige opmerking direct.

Novelle
heeft met Zoveel jaren later een fris en oorspronkelijk album afgeleverd, dat het waard is om in brede kringen beluisterd te worden. Het album kan tevens als een prima visitekaartje dienen voor de zomerfestivals die weer aanstaande zijn en organisatoren die alweer met het volgende seizoen bezig zijn.