willie watson - folk songer vol 1
Willie Watson - Folk Singer Vol 1 - Acony Records

Afgaand op de hoes van Folk Singer waan je jezelf in de jaren zestig, op basis van the sound nog enigszins verder terug in de tijd. Ik was oprecht in de veronderstelling dat men ergens in het archief van een platenlabel een vergeten folkartiest had opgeduikeld waarvan men vond dat zijn muziek gehoord moest worden. Willie Watson misstond dan ook niet op Another Day / Another Time Celebrating the Music of Inside Llewyn Davis, een project geïnspireerd op de film van de Coen Brothers. Multi-instrumentalist Willie Watson (banjo, gitaar, mondharmonica) raakte bevangen door rurale folkmuziek toen hij op 12 jarige leeftijd een plaat hoorde van Lead Belly. Sindsdien vervult muziek een essentiële rol in zijn leven. Hij was een van de oprichters van The Old Crow Medicine Show, een band waarin hij en zijn gelijkgestemden een levenselixer vonden door het vertolken van traditionele muziek. Hij startte een solocarrière, en deze door Dave Rawlings geproduceerde plaat is zijn debuut. Ze hebben het uitgebracht op het Acony label, eigendom van Rawlings en Welch.

De plaat bevat een zorgvuldige samenstelling van traditionele en obscure nummers waarbij men zoveel mogelijk het authentieke karakter wenste te behouden. Uitsluitend indrukwekkende liedjes zoals James Alley Blues welke je in originele uitvoering terug zal vinden op Harry Smith’s Folk Anthology. Rock Salt & Nails kende ik het best in de uitvoering van Steve Young. In het tekstboekje lees ik dat dit nummer wellicht geen traditional is, maar mogelijk origineel geschreven is door Utah Phillips. Utah wilde niet met dit nummer geassocieerd worden aangezien het als vrouwonvriendelijk uitgelegd kan worden. Mexican Cowboy is gecoverd door verschillende artiesten, waaronder o.m. Woody Guthrie, Pete Seeger, Cisco Houston en Bob Dylan. Het nummer kent een variatie aan verschillende andere titels, zoals je dat bij volksverhalen wel vaker hebt. De liedjes op dit album zijn dan ook niets anders dan volksvertelsels. Ze maken deel uit van de Amerikaanse geschiedenis. Stewball is de naam van een Iers paard dat gerend heeft in de 18de eeuw. Mother Earth handelt over de onvermijdelijke dood. Amerikaanse folk op zijn puurst.

Release: 5 mei 2014