hal ketchum - i'm the troubadour
Hal Ketchum - I’m the Troubadour - Music Road Records

Mijn kennis van Hal Ketchum’s muziek is gematigd te noemen. Dat hij geweldig mooie liedjes kon schrijven was echter voor mij een vaststaand gegeven, want wel ken ik zijn eerste plaat Threadbare Alibis die op het Duitse Line verscheen. Dit zeer aansprekende debuut ging vooraf aan zijn succesvolle country hits schrijvende periode. Die albums bevatten ongetwijfeld prima liedjes echter zijn qua uitvoering gegoten in een weldadige country-saus. Wanneer je een vent bent dan stap je wellicht over dergelijk vooroordelen heen, en dan beoordeel je de artiest puur op zijn liedjesschrijvend talent. Die ambitie schoot er bij in, waardoor ik bij Hal Ketchum altijd een onrechtvaardig gevoel overgehouden heb. Met I’m the Troubadour ging ik voor de herkansing. Niet alleen ik, begrijp ik nu, want Hal Ketchum zelf grijpt deze mogelijkheid aan zichzelf hernieuwd te bewijzen.

Verschillende jaren geleden werd bij Hal Ketchum multiple sclerose vastgesteld. Hij stopte met optreden, schreef geen liedjes meer. Hij had verwacht dat de muziek business voor hem een afgelopen zaak zou zijn. Toch heeft hij na een deprimerende periode hernieuwd de drang gevoeld zich te moeten bewijzen. Echter voordat hij nieuw initiatieven ging uitwerken nam hij zich voor zich puur te beperken tot de plezierige elementen van zijn vak. Geen tijdsdruk of andersoortige plichtmatigheden. Begin dit jaar hoorde Jimmy LaFave een aantal van de demo’s die Hal hem had toegezonden en werd al snel duidelijk dat er mogelijk een album in zou zitten. Het balletje werd aan het rollen gebracht. Uiteindelijk bestaat deze nieuwe plaat uit 15 songs. Brandnieuwe, maar ook een aantal van Ketchum’s beste zoals het uitzonderlijk romantische Stay Forever. Een keur aan artiesten heeft meegewerkt aan dit album. I’m the Troubadour is gemaakt door mensen die zich op hun gemak voelden. Een plaat met een eerlijke warme toonzetting. Mocht je net als ik Hal Ketchum over de afgelopen jaren “strategisch” terzijde hebben geschoven dan raad ik je aan die fout dit najaar nog te corrigeren. I’m the Troubadour is de plaat van een opmerkelijke doorzetter. Ain’t no use to sit an whine, ‘cause the fish ain’t on your line, bait your hook and keep a-tryin’ Het kinderrijmpje welke Hal’s moeder aan de koelkastdeur had geplakt werd zijn levensmotto. Doorgaan!

Releasedatum 17 oktober 2014