jim keaveny - out of time
Jim Keaveny - Out of Time - eigen beheer

Er kleeft weinig eeuwigheidswaarde aan deze 5de CD van Jim Keaveny. Gelukkig is dat voor mij geen noodzakelijkheid, echter het zou toch wel prettig zijn wanneer iets door de oppervlakte heen schiet. De ambachtelijkheid is aanwezig, het ontspannen sfeertje is hoorbaar, echter de gehele plaat lijkt in een soort wandeltempo aan je voorbij te trekken. Anderzijds, ik ervaar Out of Time niet als ongeïnspireerd. De plaat heeft terdege klasse. Je hoort de invloeden van vele groten die hem voorgingen. Ik hoor de invloed van iemand als Bob Dylan,en in een nummer als Changing meen ik zelfs de stijl van Van Morrison terug te vinden. Jim heeft op dit album bewust gekozen voor vrijblijvendheid. Pas bij de titelsong wordt een complete partij blazers uit de orkestbak getrokken waardoor je overeind gaat. Vanwege zijn vorige plaat, Music Man, weet ik dat je deze artiest niet zomaar terzijde mag leggen. Daarmee doe je hem onrecht aan. Someone to Talk to Blues is tussen de kanttekeningen door overigens niets anders dan een geweldig blues nummer, en zo is deze plaat terdege doorspekt met imposante momenten.

Eerlijk gezegd vind ik Parkin’ Meter als nummer weinigzeggend, echter de aankleding maakt hem wel weer interessant. Dat ambivalente fenomeen steekt bij de meeste nummers de kop op, en geldt door de bank genomen voor de hele plaat. De nummers zijn kwalitatief beperkt, echter de uitvoering en de spontaniteit creëren de meerwaarde. De blazers trekken hierdoor ook een ietwat summiere song als The Girl uit het slop. The Yippee-I-Ay Song had voor mij niet gehoeven, maar dat komt vooral omdat ik volstrekt niets heb met meezingers. Out of Time van Jim Keaveny is een aaneenschakeling van moment opnames. Verkeerd is het niet, maar echt indrukwekkend wordt het volgens mij ook niet.

Release: 10 november 2014