amelia curran - they promised you mercy
Amelia Curran - They Promised You Mercy - Six Shooter Records/Blue Rose

Laat het “smaakvolle” rode hoesje van They Promised You Mercy je niet op het verkeerde been zetten. Uit het imposante muziekaanbod is dit het album dat mij momenteel het meest bezighoudt. Bij eerste beluistering word je niet meteen (in)gepakt, maar naarmate je meer tijd investeert werkt dit album uitermate verslavend. Ik ervaar hem als de meest coherente plaat van Amelia Curran, zeker gemeten met haar muziek van de afgelopen jaren. Idioot dat je amper informatie terugvindt die refereert aan haar eerste 3 platen: Barricade, Trip Down Little Road en Lullabies for Barflies. Het lot van haar onafhankelijk uitgebrachte platen, die in 3 opeenvolgende jaren verschenen, en nu van de aardbodem verdwenen lijken. De Canadese krant The National Post trok jaren geleden een vergelijking tussen haar schrijfstijl en die van Leonard Cohen. Als compliment is een dergelijk referentiekader zeker niet verkeerd. Bij They Promised You Mercy hoor ik zelf eerder associaties naar Paul Simon’s liedjes. Leuk al die goedbedoelde vergelijkingen, zolang Curran’s krediet maar groeit. Ze verdient het!

Origineel komt Amelia Curran van St. John, het uiterste ijzige puntje van Canada, hoofdstad van Newfoundland en Labrador, gelegen aan de Atlantische Oceaan. Sinds ze haar studie voortijdig beëindigde, om als zelfstandig muzikant een leven op te bouwen, zijn ongeveer 15 jaar verstreken. Ongekend succes is haar echter nog niet ten deel gevallen. De gemiddelde tijdsduur per nummer op dit nieuwe album is vier minuten, waarbij de kortste song, The Matador, wel eens de mooiste zou kunnen zijn van haar laatste worp. Een mooie bespiegelende tekst over het ouder worden en de opofferingen die je jezelf achteraf realiseert. Fables & Troubles doet qua belevingswaarde amper onder. Het nummer krijgt een kleine powerinjectie die doet herinneren aan Curran’s beginperiode. Fables & Troubles, Secrets & Lies, Word on the street goes, One little bird always knowsStrike the Band is eveneens een voorbeeld waaruit de klasse van haar compositorisch vermogen blijkt. Muzikaal wordt dit nummer fijnzinnig ingekleurd met banjo, bouzouki en accordeon, en blijft aangenaam dicht bij huis. Het album They Promosed You Mercy doet je beseffen hoe belangrijk de warmte van thuis is, en maakt dit mijn favoriete plaat nu de temperatuur buiten daalt. Een melancholische plaat die een warm kloppend hart verraadt zonder dit expliciet te benadrukken.

Release: 1 December 2014