adri de boer - tiid
Adri de Boer - Tiid - eigen beheer/www.adrideboer.frl

Troubadour Adri de Boer uit het Friese Lippenhuizen (in de buurt van Drachten) is geen onbekende in het Friese muziekwereldje. Mijn kennismaking met hem was de eerste aflevering van Liet in 1991. Op dit Friese songfestival werd hij toen tweede,  later wist hij zelfs tweemaal te winnen. Tiid is zijn vijfde soloalbum.  Een eerste draaibeurt in de auto laat elf miniatuurtjes beluisteren. Adri de Boer is het prototype van een noeste liedjessmid. Zijn liedjes klinken vertrouwd ouderwets. Met heel veel liefde gemaakt en met vakmanschap ingekleurd. Hij werd op dit album bijgestaan door een keur van Friese muzikanten,  waar onder een tweetal leden van De Kast. Ook pianist Cor Bakker is, net als op De Boers vorige album,  weer van de partij.

Tiid, de titel van het album, dekt volledig de lading. Alle liedjes hebben in meer of mindere mate iets te maken met het aspect 'tijd'. Daar zitten een paar heel persoonlijke teksten tussen. De tiid hâldt gjin skoft schreef Adri de Boer voor zijn schoonmoeder, die het lied nog net voor haar overlijden kon horen. Ook  Oer it waad heeft een trieste achtergrond. Adri maakte het lied voor zijn doodzieke zus.  De tekst werd op zijn verzoek geschreven door Giny Bastiaans.  Voor mij onmiskenbaar het hoogtepunt van het album. Op elk album vertolkt  Adri een klassieker uit de muziekwereld. Ditmaal vertaalde hij The Family tree van de Amerikaanse groep Venice in het Fries. De stambeam klinkt lekker authentiek met de bekende Cor Bakker op piano.

Zoals gezegd, verwacht van Adri de Boer geen onverwachte uitspattingen. Daar is deze rustige Fries de man niet voor. Nee, Adri zoekt het vooral in aangename liedjes, met zorg gecomponeerd en ingespeeld. De rol van Sytse Broersma is een belangrijke geweest. Deze bassist van De Kast leende als producer van het album een kritisch oor, zorgde voor mooie arrangementen en schreef in een enkel geval mee aan de muziek.
Tiid is een mooi, goedklinkend album geworden dat van begin tot eind de aandacht weet vast te houden. Het werkzame leven van Adri de Boer maakt met ingang van deze maand een nieuwe wending. Hij zei zijn baan in de zorg vaarwel en concentreert zich nu volledig op zijn muzikale carrière. Met het album Tiid kan hij zich geen beter visitekaartje wensen.