idris - beacon
Idris - Beacon - Silvox Records sil355

Dat luisteren naar je favoriete muziek kan helpen of troosten bij verdriet of tegenslag weet elke liefhebber. Maar ook het vooruitzicht dat je weer je eigen muziek kan maken kan iemand helpen, zo bleek gistermiddag bij de  cd-presentatie van popfolkband Idris in Eindhoven. Hun nieuwe plaat heet Beacon, omdat de muziek en het weer kunnen spelen voor fluitiste en zangeres Judith van der Valk het baken was, het lichtpunt  waarop ze zich richtte toen ze drie jaar geleden, al volop samen met de band bezig met opnemen van deze plaat, ernstig ziek bleek te zijn en vervolgens flink door de medische mangel gehaald werd.

Precies 5 jaar na de presentatie van hun vorige, titelloze, cd is er dan toch de opvolger, Beacon, die dus eigenlijk al een jaar of drie geleden af had moeten zijn. Er is echter wel een en ander gebeurd, gitarist Michiel Bos nam in 2012 afscheid van de groep omdat hij werk en opleiding niet langer kon combineren met de muziek, hij is vervangen door Rinie Huigen, en op de nieuwe plaat speelt Cora van den Berg nog viool, maar ook zij heeft enkele weken geleden de groep verlaten om zich te richten op haar andere muzikale activiteiten, bij de presentatie wordt dan ook gelijk haar vervanger voorgesteld: Masaki Shimakawa, die een krachtige speelstijl laat horen. Dan was er dus de ziekte van Judith, die gelukkig na alle ingrijpende behandelingen op de weg terug blijkt te zijn. Ze kan weer spelen en daar is ze zelf natuurlijk heel blij mee, maar ook de band is merkbaar opgelucht en dat is terug te horen in het spel, dat een vaak opgewekte klank herbergt.

Didgeridoo, fluit, viool en sterke zang vormen nog steeds het kerngeluid van de groep en de plaat is een weerslag van wat ze zoal hebben meegemaakt, zowel afgelopen tijd als in het alledaagse leven tot nu toe. Separation bijvoorbeeld gaat over echtscheiding, maar werd al in 1982 geschreven, lang voordat de groep opgericht werd. Morpheus gaat dan weer over het verlangen naar slaap die maar niet wil komen, zangeres Noortje van de Voort bundelt hier haar krachten met de stem en fluit van Van der Valk. In Five, met een lekkere intro op didgeridoo (Roland Mathijssen), kijken ze terug naar de verwonderde blik van een vijfjarige op de wereld, terwijl een boek over elfjes inspiratie opleverde voor In Her Eyes met sterk fluitspel. Titelnummer Beacon gaat over de weg naar herstel, stapje voor stapje en het gevoel van telkens weer een beetje sterker worden, didgeridoo en akoestische gitaar vlechten zich om elkaar heen waarna allengs een meeslepende viool zich mengt in de melodie die uitmondt in een Bolero-achtig ritme.

De mooi verzorgde productie is wederom in handen van Caspar Falke, die de plaat een fijn warm geluid meegeeft. Beacon lijkt wat meer akoestisch van inslag te zijn dan zijn voorganger, tegelijk is het geheel opgewekt van toon, dit is een mooi nieuw begin voor Idris, dat ook weer plannen maakt voor optredens.

Idris anno 2016 bestaat uit:
Noortje van de Voort - de Boer: zang
Judith van der Valk - van Diemen: zang, fluit, blokfluit, low whistle