daniel meade & the flying mules - let me off at the bottom
Daniel Meade & The Flying Mules - Let Me Off At the Bottom - At the Helm Records / Lucky Dice

Na twee cd's in eigen beheer is het derde album van de Schot Daniel Meade verschenen bij At The Helm Records. Na zijn vorige plaat met gasten van Old Crow Medicine Show is Let Me Off At The Bottom een werkstuk geworden met zijn eigen band The Flying Mules, naast hemzelf op zang en piano bestaand uit Lloyd Reid (gitaar), Mark Ferrie (contrabas) en Thomas Sutherland (drums). De schijf is opgenomen in Glasgow in Schotland, maar net als de voorganger geproduceerd door Morgan Jahnig in Tennessee.

Waar Keep Right Away nog een folky gevoel meekreeg met onder meer viool, mondharmonica, banjo en accordeon past Let Me Off At The Bottom meer in de country- en honkytonksfeer. De band speelt strak, ze tourden veel de afgelopen jaren, onder meer met Pokey LaFarge en Sturgill Simpson, maar ze waren ook als headliners al succesvol in Groot-Brittannië. Hier en daar sijpelt een lekker tijdloos retrogevoel door in de muziek, daarnaast schemeren er nog wat vlagen George Jones of Hank Williams door, zonder dat hij al te dramatisch overkomt. Tekstueel past Meade sowieso in die traditie, alleen al met titels als There’s A Headstone Where Her Heart Used To Be, Poison Dart of The Bottle Called For Me. Hartzeer, gevaarlijke vrouwen en drank spelen een grote rol in zijn verhalen die hij overigens nog steeds in een lekker muzikaal jasje steekt dat wel heel gemakkelijk wegluistert. Zo af en toe is er een ballad voor wat tegenwicht, zoals He Should’ve Been Mine met subtiele begeleiding van piano, gitaar en bas en Leave Me To Bleed, een indringend donker lied over een man die moet verwerken dat zijn aanstaande bruid een eind aan haar leven maakt, met sobere instrumentatie en fraaie extra vocalen van zangeres Siobhan Wilson.

Muzikaal laveert Let Me Off At the Bottom tussen honkytonk, countryballad en een vleugje ragtime, tekstueel past Daniel Meade prima in de klassieke traditie van gebroken harten en een voorliefde voor de fles waarin George Jones en Hank Williams hem voorgingen.

Daniel Meade toert komende tijd door Nederland en neemt gitarist Lloyd Reid mee. Tourdata februari 2017:

zondag 12 februari, Roots of Heaven Festival, Haarlem
woensdag 15 februari, Jansen & Janssen, Enschede