gerard & compagnie - three of a kind
Gerard & Compagnie - Three of a kind - www.gerardencompagnie.nl

Het uitbrengen van een nieuwe cd is voor het merendeel van de huidige generatie muzikanten zeker geen kwestie van financieel binnenlopen. Integendeel, het merendeel van de opgenomen albums  komt tegenwoordig nauwelijks uit de productiekosten.
Bij Gerard & Compagnie zal het waarschijnlijk niet anders zijn. Toch heeft dit gezelschap rond zanger, gitarist, banjospeler Gerard Nijborg gemeend om weer een album, de vierde, uit te brengen. In dit geval hecht de groep er waarde aan om het programma dat al geruime tijd wordt gespeeld, vast te leggen. Onder de titel Three of a kind brengt de groep een eerbetoon aan drie grote Amerikaanse folksingers. Over de eerste twee zal geen discussie zijn: Huddy William Ledbetter, beter bekend als Leadbelly, en Pete Seeger zijn alom bekend. De derde en enige van de drie die nog in leven is, is Tom Paxton, een favoriet van de band, maar zal echter niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Toch heeft deze singer-
songwriter meer dan 60 albums gemaakt en zijn z'n songs door talloze artiesten gecoverd.

Nummers opnemen van drie verschillende artiesten betekent veel afwisseling. De nummers van Leadbelly wortelen diep in de blues en gospel, Pete Seeger is natuurlijk de stem van de Amerikaanse folk en Tom Paxton is een echte singer-songwriter. Gelukkig heeft Gerard & Compagnie niet gekozen voor de bekendste liedjes van het drietal. In een geval heeft de betrokken artiest het gekozen lied zelfs nooit opgenomen. De groep is er wel in geslaagd om een eigen draai aan het repertoire te geven. Constante factor is het aangename stemgeluid van Gerard Nijborg dat zowel uitbundig en vol pathos, als ook zachtjes en intiem kan zijn. Maar ook gitarist Lieuwe Koster komt vocaal goed voor de dag in 66 highway Blues, een nummer dat Pete Seeger samen met zijn vriend Woody Guthrie in 1940 schreef. De groep bespeelt een respectabel aantal instrumenten en heeft met violist Alco Hoogcarspel en gitarist Lieuwe Koster een aantal goede muzikanten in zijn gelederen. Toch heeft men gemeend een aantal gasten uit te nodigen. Tseard Nauta, vroeger actief in Di Gojim, legt een prima baspartij onder het merendeel van de nummers. In On a monday van Leadbelly (ook bekend van Johnny Cash die er I got stripes van maakte) bespeelt hij de tuba. 'Good old' Piet Kok hanteert in hetzelfde nummer op frivole wijze de mondharmonica. Beide instrumenten bezorgen het nummer, in tegenstelling tot de tekst, een feestelijk tintje.

Met Three of a kind is Gerard & Compagnie er in geslaagd om een mooi en respectvol eerbetoon aan drie invloedrijke Amerikaanse artiesten vast te leggen. De groep speelt het programma, waarin ook de bekendere liederen van het drietal een plaatsje hebben gekregen, nog regelmatig. Op de website van de groep is te zien waar en kan men terecht voor verdere informatie.