naomi vercauteren trio - one rainy evening
Naomi Vercauteren Trio - One Rainy Evening - Appel Rekords APR1375

Violiste Naomi Vercauteren kennen we natuurlijk van de Vlaamse groepen GFVP (Ghent Folk Violin Project) en Wör. Accordeonist Bert Ruymbeek is een van haar kompanen in die tweede formatie en samen met hem en gitarist en zanger Jan Debrabandere (Paddy Murphy's Wife, Bombadil, Faran Flad) vormt zij het Naomi Vercauteren Trio, ook wel NV3 genoemd, waarvan eerder dit jaar het debuutalbum One Rainy Evening verscheen. De muziek wordt door het trio omschreven als "luisterfolk met een knipoog naar het minimalisme".

De plaat opent met Regain van de Amerikaanse accordeonist Jeremiah McLane, dat door de arrangementen geheel naar de hand van het trio wordt gezet. De composities daarna zijn allemaal neergepend door Naomi Vercauteren, te beginnen met One Rainy Evening, titelnummer van de plaat en de eerste melodie die ze schreef voor het trio. Er staat niet bij of ze dat op zo'n druilerige avond deed, maar zo te horen zou dat best kunnen. De viool begint sober, licht melancholiek, maar allengs komt er het ritme bij van de gitaar en een accordeon die begint te sprankelen, hetgeen zou kunnen duiden op een opklaring. De titels op deze plaat vormen sowieso gemakkelijke aanknopingspunten voor mijn fantasie: waar de muziek in Whirlwind heerlijk wervelt en ritmisch danst, lijken diverse hersenspinsels rond te dwarrelen in What To Do.

En dan zijn er nog twee liederen met Engelstalige teksten toegevoegd, geschreven door Marc Hauman (Arthur McAuley, waarin een zee van woorden wordt bereisd, de mooie vioolarrangementen zijn hier van Wouter Vandenabeele) en Johannes Wannyn (Ruby, over de dromen met en van een verloren geliefde). Debrabandere heeft een fijn stemgeluid voor de nostalgische woorden, die weliswaar nieuw zijn, maar zonder meer passen in de fijne verhalende folktraditie.

Gastrollen zijn er ook, en wel van Jasmijn Lootens (cello), Liesbeth Lambrecht (viool) en Jeroen Geerinck (elektrische gitaar, bodhrán en rhodes), hij deed ook prima werk als technicus: de opnamen, mix, productie en master zijn van zijn hand. Het mooie artwork en de sobere layout van collegamuzikant Ward Dhoore geven de muziek een bijpassend gezicht.

De melodieën op One Rainy Evening luisteren heerlijk weg, er is prachtig samenspel tussen viool, accordeon en gitaar en hier en daar geven de muzikanten elkaar graag de ruimte om hun vakmanschap als solist voor het voetlicht te brengen. De muziek van het Naomi Vercauteren Trio is speels, maar heeft tegelijk een heerlijk pittige afdronk. Laat de regenachtige avonden maar komen.

Het Naomi Vercauteren Trio is op zondag 19 augustus 2018 te zien op het Triskell Zomer Folkfestival in Heerlen. Zij trappen het festival af om 13:00 uur.