NAthan Bell - Er Gwaetha Pawb A Phopeth
Nathan Bell - Er Gwaetha Pawb A Phopeth / In Spite Of Everyone & Everything - Angry Stick Recording Co. / Lucky Dice

Eind 2015 was de Amerikaanse singer-songwriter Nathan Bell voor het eerst in ons land op tour om het derde album in zijn Family Man trilogie (waarmee hij in 2011 begon) voor te stellen, twee jaar later verscheen Love > Fear, een plaat die gemaakt moest worden vanwege de uitslagen van de Amerikaanse presidentsverkiezingen en dit jaar verschenen er maar liefst twee schijven met zijn liedjes, het onverwachte vierde deel van de trilogie met de titel Loves Bones And Stars, Love's Bones And Stars en het live in Wales opgenomen album Er Gwaetha Pawb A Phopeth / In Spite Of Everyone & Everything. Als ondertitel krijgt de pllaat The Bootleg Series, vol. 17 mee, met een knipoog naar een zekere grote folkheld, maar de liedjes zijn zoals we dat van Bell gewend zijn, persoonlijk en indringend.

Wie de man al live aan het werk zag en daarvan genoot kan Er Gwaetha Pawb A Phopeth gewoon blind aanschaffen. Mooi geluid, die lekkere rauwhese stem, liedjes die doen denken aan John Prine of Bruce Springsteen en dat alles sterk begeleid op akoestische gitaar en soms mondharmonica. Precies zoals je je herinnert van die optredens die hij deed, met prachtige nummers zoals Brushy Mountain, geschreven als soundtrack voor een film over de laatste man 'on death row' in zijn thuisstaat Tennessee (het nummer werd uiteindelijk niet gebruikt), of Names (een eenvoudige opsomming van namen met een persoonlijk woordje erbij komt soms harder binnen dan welk uitgebreid oorlogsverslag dan ook), Jesus Of Gary Indiana (nog zo'n persoonlijk pareltje over een barman die zichzelf totaal niet ziet als zoon van god) en Coal Black Water, over steenkoolwinning en de desastreuze gevolgen daarvan voor natuur en mens.

Maar er is in een paar jaar tijd veel gebeurd in Amerika en dat leverde inspiratie voor American Gun, een donker nummer over de bizarre fascinatie van zijn landgenoten met geweren en een regering die daar niets aan wil doen. Het maakte tijdens zijn vorige tour erg veel indruk op het publiek en is nu dus als live opname beschikbaar. Een paar andere nummers, zoals Whiskey You Win en A Day Like This (Etta Bea) zijn zoals we van hem gewend zijn persoonlijke verhalen, maar dan over hemzelf en zijn omgeving in plaats van andere gewone Amerikanen, zijn terechtgekomen op het kersverse studio-album Loves Bones And Stars dat hij maakte naar aanleiding van een klein medisch akkefietje en ook dit jaar verscheen.

Een productief mannetje, die Nathan Bell, maar hij blijft sterke liedjes schrijven en telkens weer weet hij bij optredens zijn publiek te overtuigen in alle eenvoud, met slechts zang, gitaar en mondharmonica. Dat komt prima over op Er Gwaetha Pawb A Phopeth / In Spite Of Everyone & Everything en het zal ongetwijfeld ook komende weken weer gebeuren, ga hem vooral live aan het werk zien.

Tourdata Nathan Bell, november / december 2018:
dinsdag 27 november, Terheijden, Puur Wit
woensdag 28 november, Utrecht, Tivoli Vredenburg