vandiekomsa - efkes nog
Vandiekomsa - Efkes Nog - HKM 72018 / Coast to Coast

Wat is het verschil tussen een volkszanger en een folkzanger? Nachtburgemeester Frans van der Meer van Tilburg legt het in een goed gevuld Paradox even uit tijdens de presentatie van Efkes Nog, de nieuwe plaat van de Brabantse folkmuziekbende Vandiekomsa. Het heeft te maken met uiterlijk, hagelwit overhemd tegen platte pet, baard en geruite bloes, en waar de een een flugl of ander hip drankje nuttigt is de folkzanger een echte man die een voorkeur heeft voor liefst zelf gebrouwen zwaar bier. Het verhaal lijkt Vandiekomsa op het lijf geschreven, deze mannen houden niet zo van hip gedoe, laat ze maar gewoon lekker hun fijne muziekskes met een Brabantse tongval spelen, uiteraard met echte instrumenten en geen meelopende concertband.

Dat betekent ook dat ze hun albums het liefst live inspelen, zo krijgt de luisteraar een natuurlijk geluid voorgeschoteld en daarvoor togen ze dit keer naar de Fuaime studio van Guy Roelofs, waar ze een van de laatsten waren die nog hier terechtkonden, de studio is inmiddels gesloten.

Het publiek heeft vier jaar moeten wachten op de opvolger van Vur Mekaar, de band had onder meer te kampen met tegenslag in de vorm van gezondheidsproblemen, maar afgelopen zomer lukte het dan eindelijk om de nieuwe liedjes op te nemen. Waar op vorige schijven nog gasten meededen is het nu enkel de vijfkoppige band die te horen is op Efkes Nog.

Wie de afgelopen jaren optredens van de band bijwoonde heeft dan ook zo'n beetje al het materiaal van deze plaat al eens gehoord en dan wordt het een feest van herkenning, al hebben sommige stukken (zoals 't Beste Is Er Vort Vanaf) in de loop der tijd heel andere arrangementen gekregen. Zo zijn er bijvoorbeeld Hop Marjanneke (het enige traditionele stuk van het album), hier met a capella refrein en instrumentale coupletten, waar op Youtube een electric ballroom remix terug te vinden is van DJ Buscemi, en het liefdesliedje en meezinger Overal Denk ik Aan Jou, met een leuke tekstuele draai aan het eind, iets waar de band al eerder mee voor den dag kwam in hun 'hit' De Wijvendans (die hoog in de Top 1000 aller Tilburgers is terechtgekomen). Live zorgt dat telkens weer voor hilariteit, op het album kun je naluisteren wat de clou ook alweer was voor het geval je hem gemist had.

En waar de voorganger geen titelnummer had staat het lied Vur Mekaar wel op dit album, dat dan wel een naamgevend liedje heeft in het nostalgisch melancholieke Efkes Nog, met een tekst van Hein Augustijn die vol gevoel door David Cornelissen gezongen wordt, enkel begeleid door de subtiele accordeon van Kees Schoone, die helaas afscheid neemt van de band, hij wil het graag wat rustiger aan gaan doen.

Maar het nummer wat mij (als liefhebber van verhalende folk) nog het meest aanspreekt, eigenlijk al vanaf de eerste keer dat ik het live hoorde bijna twee jaar geleden, is opener De Grote Brand (te Eindhoven). Het lied begint met heel fijn fluitspel van Cornelissen, waarna zanger Ramon de Louw (die ook de tekst schreef) de geschiedenis van Eindhoven induikt. Gitarist Augustijn componeerde de muziek, die in samenspraak met de ouderwets aandoende woorden het stuk laat klinken als een traditionele middeleeuwse ballade, met de eerder genoemde fluiten, maar ook de meanderende accordeon, ritmische bas (Marcel van Cuijk), percussieve drums (Maarten Roijackers) en de fijne samenzang om de coupletten af te sluiten.

De groep laveert qua muziek en teksten ergens tussen Dommelvolk, Veulpoepers en Gerard van Maasakkers door. Live is het immer gezellig met deze mannen, dat potje liefst zelf gebrouwen zwaar bier kan de stemming alleen maar verhogen en als je daar niet van houdt vinden ze het ook niet erg. Gemoedelijk als ze zijn laat Vandiekomsa met Efkes Nog een heel degelijk potje regiofolk horen.

Foto's van de cd-presentatie, gemaakt door Ronald Rietman, zijn terug te vinden op Facebook. Meer info over Vandiekomsa vind je op hun website: www.vandiekomsa.nl.