sytse haima - tsjin better witten yn
Sytse Haima - Tsjin better witten yn? - SH produksjes cd001/Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Al bijna veertig jaar zit Sytse Haima in het vak en in de loop der jaren heeft hij geleerd waar Abraham de mosterd haalt. Al in zijn vorige band Pigmeat vielen zijn schrijverskwaliteiten op, al ging  de meeste aandacht wellicht naar zijn muzikale compagnon in die tijd. Met zijn eerste soloalbum De stille jout lûd bewees Haima in een klap dat hij tot de beste liedjesschrijvers van Friesland behoort. Nu is er, krap twee jaar na zijn eersteling, de opvolger Tsjin better witten yn?.

Tekstueel kijkt Haima voor een deel terug op zijn leven. Een leven als muzikant is natuurlijk niet altijd gemakkelijk. In het titelnummer Tsjin better witten yn deelt Haima de twijfels die hij zeker kent. Skippen achter my gaat over de tijd dat hij het succesvolle Pigmeat achter zich liet en een ongewisse toekomst tegemoet ging.  Alle ouders kennen de tegenstrijdige gevoelens wanneer hun kroost het ouderlijke huis gaat verlaten. Haima weet in Apen en bearen piekfijn die gevoelige snaar te raken. Het vroegtijdig overlijden van een broertje wordt prachtig verwoord in Hiesto hjir nog by ús west. Het verdriet van de te vroeg overleden schoonmoeder is nog voelbaar in Wêrom is it sa't it is. Haima heeft een uitgesproken mening over het reilen en zeilen in onze huidige maatschappij. Hij verpakt dit in de vrolijke meezinger Lit us dochs net naaie.

Het album bevat aanstekelijke uptempo songs en meer introverte balladen. Zelfs een tweetal folky instrumentale werkjes, waarin een echo van Pigmeat te horen is, komt voorbij. Dit maakt Tsjin better witten yn? tot een afwisselend album. Maar die afwisseling brengt het album ook een mooie eenheid. Instrumentaal speelt Sytse Haima de meeste nummers zelf in op tal van snaarinstrumenten. Voor drums en toetsen riep hij wederom de hulp in van Nico Outhuijse (De Kast) en Menzo Rohn. Dorpsgenote Anke Boersma en collega Sipke de Boer uit De Suskes verzorgen in een aantal gevallen voor aanstekelijke koortjes, terwijl Tseard Nauta de viool beroert in Trije spul is ut. Samen met Nico Outhuijse tekende Haima voor de productie en mix van het album.

Zoals al gezegd, met dit tweede soloalbum Tsjin better witten yn? verstevigt Sytse Haima met glans zijn positie zijn plaats in de top van de Friestalige liedjesschrijvers. Hij is een liedjessmid pur sang, waarvan we hopelijk nog heel lang mogen genieten.

ps: De cd-presentatie vindt plaats op zondagmiddag 3 februari 2019 in het dorpshuis van Weidum.