hot griselda - sunbox
Hot Griselda - Sunbox - Trad Records TRAD002

Jeroen Geerinck (Geronimo, Snaarmaarwaar, Novar, Hot Griselda) had al zijn eigen Studio Trad. Sinds 2015 werkt hij samen met collega Ward Dhoore (Snaarmaarwaar, Trio Dhoore) en kun je er als folkmuzikant een compleet pakket krijgen voor je nieuwe cd: audio, video, foto's en promotie. En toen afgelopen zomer de mussen van het dak vielen van de hitte kwam daar ook nog een label bij, Trad Records, dat als eerste uitgave Sunbox heeft uitgebracht, een nieuwe Hot Griselda, waarmee het label gelijk een flink visitekaartje afgeeft, dat hoge verwachtingen schept.

De liefhebber van een potje stevige balmuziek heeft vijf jaar moeten wachten op deze opvolger van Meow!, maar het was de moeite waard gezien de heerlijke staaltjes strakke en meedogenloze powerfolk die Hot Griselda hier laat horen. Op CaDansa in 2017 gaven de vier heren al wat voorproefjes van het nieuwe album en dat klonk veelbelovend. De groep had even op een laag pitje gestaan, maar kwam aan de vooravond van hun tienjarig bestaan sterker dan ooit terug met nieuw materiaal. Dat deed uitzien naar de cd, die, eenmaal op de stapel beland, weigerde naar beneden te zakken. Herhaaldelijk luisteren wekt telkens weer bewondering voor het strakke spel van Stijn van Beek (uillean pipes, fluiten), Kaspar Laval (bouzouki, elektrische gitaar), Jeroen Geerinck (akoestische gitaar, bodhrán) en Toon Van Mierlo (uillean pipes, Franse doedelzakken, fluiten, sopraansax en bombarde). Zo strak en zelfs meedogenloos ritmisch dat je hier en daar even bang bent dat je cd-speler is blijven hangen.
Op twee na bestaan alle nummers uit meerdere composities, ongeveer gelijk verdeeld tussen Kaspar, Stijn en Toon. Jeroen, zeker ook een begenadigd componist, 'beperkte' zich dit keer tot spelen en techniek, hij is verantwoordelijk voor de prima opname (samen met nog een collega, Aurélien Claranbaux, van o.a. Zef, Duo Absynthe, Novar...), mix en master.

Toegegeven, het zijn sterke muzikanten met een pak aan ervaring in diverse gezelschappen, maar op Sunbox lijkt alles in elkaar te vallen zoals het bedoeld is. Meteen in de opener Djúpavik / Total Sellout (gecomponeerd door Kaspar en Stijn) slaat Hot Griselda je om de oren met stevige elektriek en dwingende uillean pipes. Pipes die nu een nog grotere rol spelen dan op de vorige twee platen, pipes die het geheel misschien nog wel wat meer Keltisch doen klinken. Pipes die gespeeld worden met een dynamiek die je eerder doet denken aan een geweldige Ierse band als Lúnasa dan aan een balfolkband. En toch valt er op deze melodieën te dansen, al denk ik daar niet eens aan als ik luister. Later pas, als het album afgelopen is en ik bijkom van de opgedane indrukken neem ik me voor om op te letten welke dansen ze dit keer spelen, een scottisch, een bourrée, of toch iets Bretons? Het zal voor dansers ongetwijfeld anders liggen, maar voor deze luisteraar is dat niet meteen evident.

En ik vergeet mijn voornemen prompt bij de volgende draaibeurt. Want dan valt ineens op dat er hier en daar tegen reggae aangeleund wordt of dat grapje in de overgang naar Exmoor (een stuk van Toon). En na alle overweldigende energie van de uillean pipes en elektrische gitaar mag je vanaf het vijfde nummer af en toe even bijkomen, met bijvoorbeeld Black Molly (Kaspar) en The Broken Doll (Stijn), waarin de fluiten en akoestische gitaar een wat grotere rol krijgen toebedeeld. In de tweede helft van het album krijg je dan nog een paar zwierige fluitdeunen, omlijst door akoestische gitaar of bodhran, met een flair die onmiskenbaar de hand van Toon verraadt. Maar ook in die stukken staat de zinderende dynamiek van de band centraal, zoals in Captain Barny / Tinderbox (zou die laatste titel verwijzen naar de groep waar deze vier heren samenspeelden met zangeres Sophie ter Schure?).

In de ruim tien jaar dat Hot Griselda nu bestaat heeft de band een eigen stevig en dynamisch geluid ontwikkeld dat vanaf het begin een grote groep dansers heeft aangesproken. Met Sunbox bewijzen ze dat ook luisteren naar deze zinderend strakke powerfolk zeker geen straf is.