kotjesvolk - bericht aan de bevolking
Kotjesvolk - Bericht aan de bevolking - In Flanders Fields Museum / www.inflandersfields.be

Het zal een jaar of tien geleden zijn dat een aantal plaatselijke muzikanten werd gevraagd om een tweetal liedjes te spelen bij de opening van een tentoonstelling in het In Flanders Fields, het oorlogsmuseum in het Vlaamse Ieper. Op de dag dat de uitnodigingen gedrukt moesten worden was er nog geen naam. Kotjesvolk was de naam die museumcoördinator Piet Chielens toen ter plekke bedacht. 'Kotjesvolk' was de naam die men in de Vlaamse Westhoek gaf aan de duizenden vluchtelingen die in 1914 toestroomden en zich installeerden in hutjes die men maakte van al wat ze vonden: hout, golfplaat, karton. Sommigen woonden daar wel vier jaar in die 'kotjes' en werden daarom 'kotjesvolk' genoemd.

Niemand kon bevroeden dat deze muzikanten tien jaar later nog bij elkaar zouden zijn. Het was wederom museum In Flanders Fields die een beroep op de groep deed voor een serie vertelconcerten in het kader van de eeuwherdenking van de Eerste Wereldoorlog. De teksten van deze vertelconcerten werden eind 2018 te boek gesteld. Een selectie uit het gespeelde repertoire is verzameld op dit dubbelalbum.

Op het eerste schijfje vindt men meer het 'gewone' repertoire wat Kotjesvolk in de loop der jaren heeft verzameld. Prachtige liederen met vaak een diepere onderlaag. I ain't got no home (Woody Guthrie) prijkt broederlijk naast Hard times van Stephen Foster. Ook is er verrassend Nederlandstalig repertoire. Youp van 't Heks mond vol tanden en een schitterende versie van D'n boom van Gerard van Maasakkers flankeren een al even mooie Meester Tamboryn, geschreven door groepslid Dries Chaerle. Een Schotse traditional vormde de basis voor Wiskunde 1917, een tekst van Wim Chielens. Dit tweetal is ook verantwoordelijk voor het hoogtepunt van de tweede schijf. Broere gaat over de kindertijd en jeugdjaren van de gebroeders Chielens. Pas in het laatste couplet wordt de omslag naar de oorlog gemaakt, specifiek naar een voorval waarbij twee  broers omkomen. "Brothers in arms komt zelden goed..."

De tweede schijf klinkt meer gedragen en gevarieerder. Dit heeft vooral te maken met het deels klassieke repertoire en de gastmuzikanten op viool, cello en piano. De inbreng van gastbariton Bavo Orroi vind ik persoonlijk wat minder in dit geheel passen. Wellicht was dat bij de uitvoering van de vertelconcerten een ander verhaal.
Maar bovenal is daar die heerlijke stem van zangeres Trui Chielens die elk gezongen lied tot een waar genoegen maakt. We zagen haar jaren geleden als achtergrondzangeres bij Eva DeRoovere en haar eerste stappen zetten als zangeres bij Chitty Chitty Bang Bang. In Kotjesvolk bewijst ze dat ze enorm is gegroeid en momenteel misschien wel een van de fijnste folkstemmen van Vlaanderen bezit.

Bericht aan de bevolking is een album dat zich vooral goed laat beluisteren in een rustige ambiance. De pracht van de liederen komt dan pas helemaal tot zijn recht.

Kotjesvolk - Bericht aan de bevolking is alleen verkrijgbaar in het In Flanders Fields Museum in Ieper of te beluisteren via Soundcloud (https://soundcloud.com/kotjesvolk-en-cie/sets/bericht-aan-de-bevolking-1)