hannah rose platt - letters under floorboards
Hannah Rose Platt - Letters Under Floorboards - Continental Song City CD 1167

Haar naam roept het beeld op van een zuidelijke schone uit de VS en bij haar heldere, in americanaklanken gedrenkte, vocalen denk je eerder aan Emmylou Harris dan aan Adele. Toch groeide Hannah Rose Platt op in Liverpool en woont ze tegenwoordig in Londen. Haar eerste album Portraits (2014) nam ze op in Nashville, voor opvolger Letters Under Floorboards, die eind vorig jaar verscheen, bleef ze dichter bij huis. Het album staat vol mooie verhalen, over de donkere kant van liefde, de beroemde zangeres Josephine Baker en de verwoestende gevolgen van natuurgeweld.

In eerste instantie moet ik even wennen, het mag dan een Britse plaat zijn, zoals zoveel Amerikaanse albums begint-ie met een stevig rockend stuk en blijkt behoorlijk glad geproduceerd. Daartegenover staat dat bij doorluisteren duidelijk wordt dat Platt een echte verhalenverteller is. Letters Under Floorboards is dan ook niet voor niets als titel gekozen. Het is zowel een zinnetje uit het nummer Your Way, als een reeks kleine vertellingen, die je zomaar zou kunnen tegenkomen in een stapeltje vergeelde brieven onder de vloerplanken van een oud huis.

Natuurlijk speelt de liefde een grote rol, en dan niet het zoetige 'ik hou van jou en blijf je trouw' maar de donkere kant ervan. In Sculptor horen we over een relatie met huiselijk geweld, terwijl in Chanel & Cigarettes een femme fatale rondspookt bij mannen met gedachten aan overspel. Brooklyn, New York gaat dan weer over de Ierse immigrant die vol hoop en plannen naar de andere kant van de oceaan is getrokken om zich daar te realiseren dat het hem niet gaat lukken om ooit nog terug te keren naar zijn lief. Gitaar, viool en de penny whistle aan het eind bepalen de melancholieke sfeer.

Maar het meest geboeid raak ik door twee nummers over natuurgeweld, in het robuuste When Audrey Came To Call heeft de orkaan (Audrey richtte een enorme ravage aan in de VS in 1957) de gedaante gekregen van een soort furie, een sterke vrouw waar geen muur tegen bestand is en wier komst vol angst en beven wordt afgewacht. En het hoogtepunt van de plaat is voor mij het prachtig sobere I Will Tell You When, dat Platt samen met Christopher Stevens schreef en in duet zingt met Sid Griffin. Zij stelt de vragen van het bange meisje, hij is de vader die haar probeert gerust te stellen, terwijl een allesverwoestende zwerm sprinkhanen over hun huis trekt. Het klinkt bijna als een slaapliedje met zachte strijkers en subtiele geluidseffecten.

Er mag dan naar mijn smaak iets teveel opgepoetst zijn in de productie, Hannah Rose Platt is wel een getalenteerde singer-songwriter die verhalen kan vertellen. Letters Under Floorboards is soms rockend, dan weer lieflijk, en uiteindelijk is het de sterke inhoud die komt bovendrijven.

Hannah Rose Platt doet komende tijd enkele concerten in Nederland, tourdata januari/februari 2020:
27-1 Bergen op Zoom Crossroads
28-1 Nijmegen Trianon