marcel smit - noch mear muzyk
Marcel Smit - Noch mear muzyk - www.marcelsmit.frl of via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Onlangs verscheen het derde album van de Friese troubadour Marcel Smit. De titel is misschien niet heel creatief, maar in ieder geval consequent. Na Muzyk (2011) en  Mear muzyk (2014) is er nu Noch mear muzyk.

Na een eerste beluistering kan men constateren de muzikale lijn op het nieuwe album verlegd is van akoestische country naar meer robuuste Americana met zelfs uitloopjes naar rockabilly (Beerenburch). Dit zal ongetwijfeld op het conto van gitarist Jelmer Haringsma te schrijven zijn. Dit nieuwe lid van 'De Hiele Hannel' vervangt bassist Wilt Dijk tijdens de optredens, maar speelt ook op dit album een belangrijke rol. Zo is zijn elektrische gitaar o.a. prominent aanwezig op het openingsnummer Whisky en dy.

Marcel Smit steekt zijn liefde voor zijn eigen streek niet onder stoelen of banken. Bracht hij op z'n vorige album een ode aan zijn provincie (Fryslân), op het nieuwe album bezingt hij in De Wâlden specifiek de streek waar hij geboren en getogen is. Ook hier neemt de elektrische gitaar van Jelmer Haringsma een belangrijke rol in.

Voor de meer akoestische nummers worden, naast vast lid van De Hiele Hannel en multi-instrumentalist Wander van Duin, bekende coryfeeën als Joost van Es (viool) en Johanna van der Veen (banjo) ingezet. Het origineel van As it net foar leafde wie werd net als Whisky en dy geschreven door Chris Stapleton, maar werd vertaald en bewerkt door Smit, samen met Gurbe Douwstra en Piter Wilkens. Dit trio bracht dit lied al eens ten gehore in hun gezamenlijk programma Frisicana. Deselfde sinne is een mooi, ingetogen liefdeslied, prachtig ondersteund door een strijkerkwartet.

Marcel Smit zingt veelvuldig over de liefde en met die liefde gaat het vaak niet goed. Het levert wel mooie liedjes op, zelfs een regelrechte 'murder-ballad' als It lêste aventoer, waarin het temperamentvolle karakter van de 'Wâldpyken' om de hoek komt kijken. Opvallend is het aantal liefdesliederen waarin drank een grote rol speelt. Ik mag hopen dat dit geen werkelijkheid is voor Marcel. Soms wordt het zelfs hem wat te veel met dat 'ons-kent-ons-gevoel in die dorpen 'yn 'e Wâlden', maar in It moaiste doarp realiseert hij zich dat het leven op het platteland overal hetzelfde is.

Noch mear muzyk is een prachtig album met mooie teksten. Marcel zingt ze temperamentvol met een stem  met een rauw randje. Een stem die uitermate geschikt is voor deze muziek. Marcel Smit heeft getracht verdieping en verbreding in zijn muziek te brengen. Daarin is hij volledig geslaagd, maar dit is ook voor een deel te danken aan die uitstekende musici die hem op dit album begeleiden. Een aanrader!