yevgueni 2000-2020
Yevgueni - Yevgueni 2000-2020 - eigen beheer (www.yevgueni.be)

Luisterend naar het album Yevgueni 2000-2020 komen er bij mij wat fijne herinneringen boven. Natuurlijk aan de albums waarnaar ik met plezier geluisterd heb, zoals Kannibaal, Aan De Arbeid, We Zijn Hier Nu Toch en Welkenraedt. Dat laatste verscheen in 2011 en vervolgens besef ik dat het ook alweer tien jaar geleden is dat ik deze charmante Belgen live aan het werk zag. In 2010 was er een mooi intiem concert in triovorm bij Ad van Meurs presenteert... (na het overlijden van Ad omgedoopt in De Maandag van Van Meurs) en later dat jaar was er een lekker bandoptreden op Folkwoods, dat helaas terziele is. Maar de mannen hebben in die tijd zeker niet stilgezeten, zij bleven onverminderd optreden en platen uitbrengen, er verscheen nog een live album en twee studioplaten (Van Hierboven en Tijd Is Alles). En nu bestaat Yevgueni dus 20 jaar, wat ooit begon als een stel studenten die samen liedjes gingen maken is een gevestigde naam geworden, toch op zijn minst in eigen land, waar ze diverse hits hadden en regelmatig in de prijzen vielen.

De dubbelaar Yevgueni 2000-2020 is niet zomaar een 'best of' om het dan maar in goed Nederlands uit te drukken, de groep heeft meer singles uitgebracht dan er op een cd passen en dan zijn er nog een paar nieuwe stukken, zoals Alles Waar Ik Nu Wil Zijn (dat ook nog op een extra single is opgenomen met de Nederlandse zangeres Rita Zapora, die versie vind je op Spotify) en Zo Ver, Zo Goed, waarin duidelijk wordt dat de groep zeker niet van plan is om te stoppen. Dus is er gekozen voor een cd met in totaal 20 singles en nog een extra schijf waarop een aantal liedjes opnieuw opgenomen zijn in triovorm. De kern van Yevgueni, Klaas Delrue (zang, akoestische gitaar, mondharmonica), Geert Noppe (piano en andere toetsen) en Maarten van Mieghem (bas, akoestische gitaar, tamboerijn, backing vocals), krijgt hierop begeleiding van de strijkers Seraphine Stragier (cello, o.a. Sun Sun Sun Orchestra, de Winter Tales van Laïs en ooit lid van folkbalgroep Anveld) en Jeroen Baert (viool, altviool, o.a. Sun Sun Sun Orchestra, Sioen, Bal des Boiteux).

En waar ik met plezier en goede herinneringen luister naar al die singles, zijn het die intieme uitvoeringen die mij het meest bekoren. Heerlijk getokkel als intro en een opgetogen mondharmonica in Oud En Versleten, fijne pianoklanken bij In Deze Stad (een bewerking van In Liverpool van Suzanne Vega) of het pure, zonder strijkers uitgevoerde, Veel Te Mooie Dag (dat, als ik het me goed herinner, geschreven werd voor de veel te jong gestorven zangeres Yasmine). De dubbelaar begint en eindigt met het bekendste nummer, Als Ze Lacht, en ook hier geldt wat mij betreft dat het stuk in de sobere akoestische uitvoering juist aan kracht wint. De strijkers geven het jubileum van Yevgueni zeker een glanslaagje.

En hoewel de productie van deze verzamelaar mij wat minder aanspreekt blijven de teksten van Klaas Delrue ook anno 2020 boeien. Ze zijn persoonlijk maar tegelijk herkenbaar, gaan over liefde, heimwee, verlangen en angsten van iedereen, herbergen een vleug melancholie (ondanks de vaak vrolijke arrangementen) en zijn vaak kritisch over wat er in onze maatschappij zoal gebeurt.

Yevgueni 2000-2020 valt, net als alle vorige albums van de groep, eerder onder kleinkunst en pop dan onder folk, maar als je van mooie luisterliedjes houdt die ook nog ergens over gaan dan is het werk van Yevgueni zeker een aanrader. En voor de liefhebbers van fysieke cd's is er ook nog een mooi boekje bijgevoegd, vol foto's en flarden uit die heerlijke teksten.