aosem - duuster
Aosem – Duuster - Marista Music Company MCD 19114

Met het tweede album Duuster hebben de Drentse roots-rockers van Aosem weer een flinke stap vooruit gezet. Was met name de productie van het minialbum Aosem nog niet helemaal oké, dit eerste volwaardige album Duuster klinkt als een klok. Met name de zang en drums (Lex Bekink) zijn prima opgenomen. De teksten zijn zonder tekstvel goed te volgen, wat het luisterplezier behoorlijk bevordert. Een pluim voor het productieteam Hilko Stoffers en Erik Koerts.

Wat de groep bijzonder maakt, zijn de goede liedjes. Met drie liedjesschrijvers in de band (zanger Harmen Boels, gitarist Erik Koerts en bassist Hilko Stoffers) is Aosem in staat om een evenwichtig maar ook afwisselend album vol eigen werk te maken. Het drietal maakt wat mee op het gebied van liefde en relaties. Zoals de titel van het album al belooft, is het niet allemaal zonneschijn op het Drentse platteland. Titels als Op slot, as ’t altied dan zo bleef, Laot ’t niet gaon regenen, Leste keer en Einde verhaol doen vermoeden dat er nogal wat passie en liefdesverdriet het pad van de mannen kruist. Een ballade springt eruit, Duuzend keer met daarin een mooie gastrol voor zangeres Lusanne Boes. Op het laatste nummer, het akoestische Mien Kompas komt de vergelijking met Brabander JW Roy weer boven, maar dat is zeker geen minpunt. Leste keer is een lekker rockend nummer met pittig piano- en gitaarwerk. Ook Einde verhaol leunt op stevig gitaarwerk (Rob Groenwold/Erik Koerts), ondersteund door een heerlijke orgelpartij van Arnoud van Loo. Muzikaal is gekozen dus voor een afwisselend klankpalet, waar ruimschoots uit de omvangrijke Amerikaanse rootsrock wordt geput. Liefhebbers van het werk van Tom Petty, Bruce Springsteen, John Mellencamp moet het werk van Aosem zeker aanspreken.
Het enige puntje van kritiek is de hoes. Stak het debuutalbum nog in een sfeervolle natuurfoto, Duuster moet het doen met een wat sobere foto waarop zes mannen serieus de lens inkijken. Dit had beter gekund, is mijn idee.

Blijft gezegd dat Duuster een album is dat indruk maakt. Niet alleen in de noordelijke en oostelijke provincies, maar ook voor de rest van ons land heeft Aosem een mooi, toegankelijk album gemaakt. Ik vermoed dat deze Drentse groep ook live zeker tot mooie dingen in staat is. Ik hoop dan ook deze band eens live bezig te zien, wanneer we de coronaperikelen achter ons hebben gelaten.