kronos quartet - long time passing
Kronos Quartet & friends –  Long Time Passing - Smithsonian Folkways / Music & Words

In 2014 kwam er een eind aan het leven van de legendarische Amerikaanse folksinger en activist Pete Seeger. Zijn enorme aandeel in de ontwikkeling van de Amerikaanse folk mag bekend geacht zijn. Toch verscheen er gek genoeg na zijn dood geen enkel tribute album. Bij zijn leven waren er natuurlijk al Where have all the flowers gone (1998) en If I had a song…(2001), waarop de crème de la crème van de Amerikaanse singer-songwriters en de Angelsaksische folk zich op liefdevolle wijze ontfermden over zijn nalatenschap. En laten we Bruce Springsteen niet vergeten. Zijn Seeger sessions uit 2006 was natuurlijk een warm eerbetoon aan zijn illustere voorganger.

Nu is er dan Long time passing van het Kronos Quartet. De titel van het album is afkomstig uit een van Seegers bekendste nummers, het al eerder genoemde Where have all the flowers gone.  Het Kronos Quartet is vooral vermaard om zijn interpretaties van hedendaagse klassieke muziek, toch draait dit strijkkwartet uit San Francisco ook zijn hand niet om voor andere muziekgenres. Op het album Long time passing grijpt het kwartet terug op allerlei vormen van wereldmuziek. Het doet me soms denken aan het album Wonder Wheel waarin the Klezmatics teksten van Woody Guthrie vertolken. En er zijn zeker overeenkomsten. Het openingsnummer Which side are you on dateert al uit de jaren ’40, de tijd dat Seeger nog optrad met The Almanac Singers, waarin ook Woody Guthrie een tijdje speelde. Het nummer klinkt als pure klezmer, wat vooral te danken is aan het uitzonderlijk stemgeluid van Lee Knight. Maar ook de andere gastenvocalisten dwingen respect af. Met de laatste ontwikkelingen in Washington in gedachten komt The president sang Amazing Grace wel bevreemdend over, maar Meklit zingt het overtuigend en vol passie. De nummers gezongen door Brian Carpenter blijven qua sfeer wellicht het dichtst bij het originele stemgeluid van Seeger, terwijl het instrumentale, uit India afkomstige, Raghupati Raghav Raja Ram het meest van het Kronos Quartet laat horen.

Dat Pete Seeger gezegend was met een open geest en ten strijde trok tegen onrecht  in de hele wereld, mag bekend zijn. Zo bracht hij middels Jarama valley en Anda Jaleo de Spaanse burgeroorlog van 1939 onder de aandacht van een groot publiek. Het Kronos Quartet speelt ze live in Barcelona met de prachtige stem van Maria Arnal. Via Alan Lomax kwam Seeger in aanraking met het werk van Solomon Linda & the Evening Birds. Hun Mbube uit 1939 werd als Wimoweh een hit voor The Weavers, maar pas echt wereldberoemd toen the Tokens het opnamen als The lion sleeps tonight. Voor dit album kiest Kronos als eerbetoon voor Solomon Linda een prachtige interpretatie van de originele versie van Mbube.

Long time passing is een liefdevol eerbetoon aan het werk van Pete Seeger. Niet alleen komen er bekende liederen voorbij, maar er is ook aandacht voor minder bekend werk. Eén minpuntje, het 16 minuten durende Storyteller, met daarin radiofragmenten van Pete Seeger, kan na verloop van een aantal draaibeurten de aandacht niet echt vasthouden. Maar voor de rest is dit een prachtig album en een waar eerbetoon aan het werk van deze legendarische volkszanger en activist Pete Seeger.