lula wiles - shame and sedition
Lula Wiles – Shame and sedition - Smithsonian Folkways Recordings SFW CD 40243 / Music & Words

De titel van dit derde album van dit trio uit Boston spreekt boekdelen. Op Shame and sedition geeft Lula Wiles in klare taal een beeld van het politieke en sociale landschap van het hedendaagse Amerika, wat zich in de media uit in racisme, kapitalisme, vrouwenhaat en uitbuiting. Terwijl het hele land worstelt met de pandemie van het coronavirus, sociaal isolement, stijgende armoede en raciale onrechtvaardigheid, voelde Lula Wiles de drang om een plaat te maken die de spanning van dit moment pakt en die oproept tot actie.

De nummers werden in de vroege zomer van 2020 in volledige lockdown geschreven en opgenomen door de drie leden van de groep, Isa Burke (zang, elektrische gitaar, viool), Ellie Buckland (zang, akoestische gitaar, viool) en Mali Obomsawin  (zang, akoestische gitaar, elektrische basgitaar, contrabas), her en der bijgestaan door Sean Trischka (drums, zang) en Sam Kassirer (piano).
Muzikaal is er het een en ander veranderd in de groep. Lag in het verleden de nadruk vooral op de driestemmige harmonieën, die sterk leunden op folk en Americana, tegenwoordig bedient het trio zich meer van een indie-rockachtig idioom, die me regelmatig doet denken aan het geluid van illustere voorgangers als Fleet Foxes of het Nederlandse Mister & Mississippi.

Zoals vermeld neemt Lula Wiles tekstueel geen blad voor de mond. Burke, Buckland en Obomsawin zijn woedend en dodelijk ongerust over de groeiende ongelijkheid in de Verenigde Staten, verergerd door de huidige pandemie. Zo krijgt Amazon-baas Jeff Bezos een fikse veeg uit de pan in Oh my god. Maar Bezos staat niet alleen, het afgelopen jaar steeg de rijkdom van de miljardairs met 3,9 biljoen dollar, terwijl een groot deel van de Amerikaanse bevolking moeite heeft om het hoofd boven water te houden en de pandemie te overwinnen. Deze strijd tegen het ongecontroleerde kapitalisme is de leidraad door dit hele album. Lula Wiles vraagt of liever smeekt in Do you really want the World to end? de luisteraar om zorg te hebben voor degenen die in de huidige maatschappij het vaakst verwaarloosd en misbruikt worden. Television geeft op sprekende wijze de woede aan over de groeiende verdeeldheid en de misleidende wijze waarop de ‘American dream’  in de huidige pers wordt gebracht.

Met Shame and Sedition heeft Lula Wiles een indrukwekkend album gecreëerd. Muzikaal gezien is dit album hun vorige platen voorbij gestreefd met een veel breder en elektronisch geluid. Als echte folkies hebben ze hun hart op de juiste plaats en roepen hun publiek op tot protest om de vele misstanden die zij zien in hun vaderland aan de kaak te stellen en actie te ondernemen. Waarvoor hulde!