4reel - days flow by
4Reel - Days Flow By - eigen beheer (https://www.4reelfolk.nl/cd/)

Sinds enige tijd is Nederland weer een folkgroep rijker, en dit mag zeker opmerkelijk genoemd worden aangezien het ontstaan van 4Reel midden in de coronapandemie heeft plaats gevonden. Na amper een jaar is dan ook al het eerste album verschenen. Het feit dat de mannelijke helft van dit viertal uit gerenommeerde en ervaren muzikanten bestaat, zal hier zeker debet aan zijn. Want het kan niet anders dan dat Jos Koning (viool d’amore, nyckelharpa, zang) en Leo de Kruis (gitaar, bouzouki, accordeon, zang) een schat aan ervaring en repertoire meegenomen hebben. In het verleden speelden deze mannen in bekende Nederlandse folkgroepen als Crackerhash en Sistrum en hebben de status van veteranen ruimschoots behaald. De dames van 4Reel, Alieke Verburg (zang, fluiten, draailier) en Lonneke Knegtel (contrabas, zang) zijn zo ver nog niet, maar vullen de mannen op evenredige wijze goed aan. Het repertoire wordt geput uit de Keltische folk, een genre waarin Jos Koning ruim veertig jaar geleden al furore maakte tijdens de succesjaren van Crackerhash. Het speelplezier wat de muziek van Crackerhash en ook Sistrum zo kenmerkte, is ook in 4Reel  ruimschoots aanwezig.

Het eerste wat opvalt aan Days Flow By is het bijzondere vioolgeluid van de groep. Het is niet een gewone viool die je hoort, maar de viola d’amore, een weinig gebruikte viool met naast de melodiesnaren een aantal resonantiesnaren. De specifieke klankkleur van het instrument geeft het geluid van de band meteen diepgang, zeker in combinatie met de draailier.  Jos Koning schittert op dit instrument o.a. in het instrumentale stukken The dying hussar en George IV/Queen of May

Het album is opgenomen in de huisstudio van Leo de Kruis in Berg en Dal. Deze opnamen zijn zonder veel opsmuk gemaakt, maar met veel aandacht voor de onderlinge verhoudingen van de verschillende instrumenten. Die zijn heel goed van elkaar te onderscheiden en dat geeft de muziek een levendig karakter.

Het repertoire van de groep is voor een deel overbekend en dat is wat jammer. The bonnie ship The Diamond, Star of the county Down, The Atholl Highlanders  en Mary’s wedding hebben we al in vele uitvoering gehoord en 4Reel voegt daar in essentie weinig aan toe. De minder bekende nummers smaken echter naar meer en als de groep zich nog meer toelegt op het schrijven van eigen materiaal als Cailleach en het titelnummer Days flow by dan voorzie ik een goede toekomst voor de band.

Bij een groep die louter uit instrumentalisten bestaat, is de zang vaak een ondergeschoven kindje. 4Reel realiseert zich dat terdege. De meeste zang komt op conto van Alieke Verburg, soms in afwisseling met Leo de Kruis. Maar ook de samenzang is een belangrijke pijler, zodat het heikele punt van eenvormigheid kan worden vermeden.

4Reel heeft met Days flow by een overtuigend visitekaartje afgegeven die de stand van zaken tijdens de opnamen prima weergaf. Maar 4Reel heeft zoveel potentie dat ik het vermoeden heb dat het niveau van de groep momenteel al weer een paar treetjes hoger ligt. Een groep om in de gaten te houden en zeker eens live te gaan beluisteren!

Het album Days Flow By wordt officieel aanstaande woensdag 1 februari gepresenteerd in Ateliermuseum Jac Marishuis, Looistraat 57 in Heumen. Het begint om 20:00 uur en de entree is een vrijwillige bijdrage.