ina forsman - ina forsman
Ina Forsman - Ina Forsman - Ruf Records
In zijn recensie voor Music That Needs Attention schrijft Rein van den Berg:

Wanneer je foto’s op internet en youtube video’s voor waarheid aanneemt dan is Ina Forsman een podiumbeest. Het is de plaats waar deze uitbundig aanwezige vrouw zich thuis voelt. Tikkeltje ordinair voor mijn smaak, maar sinds haar laatste kleurspoeling absorbeert ze met gemak ieders waardeoordeel. Dat deze Finse ronduit een geweldige zangeres is, daarover zal de muziekliefhebber het eens zijn. Het kon wel eens zo kunnen zijn dat de blues en rock ’n roll-wereld stiekem op haar heeft zitten wachten. Haar carrière maakt al een tijdje een aanloop, en men kon haar regelmatig aantreffen als vocalist in de gelederen van mondharmonicaspeler Helge Tallqvist. Zeer waarschijnlijk dat ze in 2016 nadrukkelijk haar eigen weg neemt. Tot deze conclusie kom ik op basis van haar gelijknamige plaat, die januari 2016 verschijnt. Het is een levenslustige plaat, overdonderend mag je ook gerust zeggen.

Gevarieerd brengt ze 11 nummers ten gehore. Tien welke ze zelf schreef. Het sluitstuk is behalve een cover, tevens een hommage, want I Want A Little Sugar In My Bowl roept de verhulde passie op die Nina Simone zelf ook ten toon spreidde. Door deze cover bewijst Ina Forsman dat haar zangtalent zich niet beperkt tot een bluesy repertoire. Muziek is onderdeel van haar DNA. Ina Forsman ademt muziek uit. Zij speelt geen rol om een broodwinning te garanderen. Zingen en muziek maken is haar tweede natuur. De nummers hebben body, een flinke dot soul,  en worden bovendien vlotweg gespeeld. Niet alleen heeft zij, de zangeres, persoonlijkheid, de muziek bevat dezelfde kwaliteit. Muziek onttrokken aan de blues, waarmee niet alles gezegd is. De plaat bruist en doet gegarandeerd een vonk overslaan. Deze dame staat te trappelen van ongeduld, en met een beetje goede wil wordt haar enthousiasme erkend en valt een serieuze doorbraak haar ten deel. Ik val voor haar en voor deze wervelende plaat. Aanvullende bijkomstigheid, en dat is niet om mijn oordeel over deze plaat af te zwakken, maar wellicht is ze live nog meer de moeite waard. Ongeremde passie schudt ze namelijk uit haar mouw, en strooit deze moeiteloos over de luisteraar uit.

Release: 22 januari 2016