Naar aanleiding van de vorige Achter de muziek aan over de teloorgang van het Ierse festival in Geleen (zie hier) kwam er een reactie binnen van Wouter Kuyper, muzikant in o.a. Lirio.
Aangezien we blij zijn met reacties van lezers, de site heet niet voor niets Folkforum, niet waar, plaatsen we zijn commentaar ook graag.

Hallo Assie,

Ik ben blij dat er mensen zijn die de mooie columnreeks "achter de muziek aan" van Henk over hebben willen nemen en überhaupt ben ik blij dat er nog steeds mensen zijn die folkforum dragen. Daarvoor is dank dus op haar plaats. Je laatste artikel gaf een mooi historisch beeld van de Ierse festivals  met de sterke opkomst van die festivals (en daarmee ook de muziek) in ons land en nu ook de weer iets rustiger geworden vraag daar naar. Je besluit je verhaal echter met de oproep voor een groter aantal folkclubs (die Iers moeten programmeren, aan de context te zien) in Nederland. Nou is daar op zich niets mis mee. Maar is het niet raar, dat juist in een periode waarin, ik citeer: "de hausse voor de Ierse muziek wellicht voorbij is", de vraag naar meer podia voor die Ierse muziek moet komen?

Mij lijkt het juist logischer om de toch vaak enigszins eenzijdig programmerende folkclubs op te roepen om naast de Ierse muziek ook andere folk te gaan programmeren. Ik hoorde al eens dat door de grote belangstelling voor met name Ierse folk de vraagprijzen van bands en artiesten de laatste jaren behoorlijk zijn gestegen. Voor kleine podia moet het moeilijk zijn om die trend financieel te kunnen volgen. Dat was ook de reden, als ik het goed begreep, van het eerdere initiatief voor samenwerking door een aantal folkclubs voor bijvoorbeeld gezamenlijk geregelde tours.

Behalve door meer samen te werken in tour-regelen om daarmee de prijzen wat lager te kunnen krijgen is het ook goed mogelijk om te proberen meer publiek te trekken. Ik vind het erg jammer om te zien dat veel folkclubs met een nadruk op Keltisch / zingende-mannen-met-gitaren programmeren. Ik begrijp dat het huidige publiek dat zeer waardeert. Maar wil je grotere namen trekken kan het ook helpen om ook meer publiek te trekken.

Het is raar om te zien dat in Nederland verschillende folk-circuits compleet langs elkaar heen leven. De conclusie dat de hausse voor Ierse muziek voorbij is lijkt me een goede aanleiding om die muren tussen de verschillende folk-circuits wat te slechten. Op balfolks staan geregeld bands die ook zeer de moeite waard zijn om enkel naar te luisteren (niet alle, dat geef ik onmiddelijk toe). Dat kan tijdens een balfolk, als je de moeite neemt om over de dansers heen te kijken/luisteren, maar dat kan ook zeer goed in een folkclub. Ik zie bij de  balfolkies (vaak 25+, dwz de wat oudere balfolkies) ook steeds meer waardering ontstaan voor "gewoon goede muziek" zonder dat dat per se dansmuziek moet zijn. Het is alleen een kwestie van die mensen de folkclubs in zien te krijgen. Groot voordeel zou ook voor de folkclubs zijn dat er wat jonger publiek komt kijken, wat ook de vergrijzende folkclub-populatie wat meer toekomst kan geven. De meeste balfolkbands hebben ook enkele niet-dansnummers op hun repertoire staan, dus die zouden ook graag voor luisterend publiek willen spelen.

Het trekken van meer en ander publiek is een veel langer verhaal, en vaak ook iets waar een lange adem voor nodig is. Maar het vaak gehoorde argument "Belgische en Franse artiesten trekken in het algemeen minder publiek dan Engelse, Schotse of Ierse artiesten en zijn voor die podia dus minder aantrekkelijk" is zeer zeker niet waar. Kom eens kijken op een balfolk en je zult zien dat het aantal bezoekers vaak enkele malen hoger ligt dan de bezoekersaantallen in de gemiddelde folkclub. Belgische en Franse bands trekken dus zeker niet minder publiek, slechts ánder publiek. En dat publiek gaat momenteel nog niet naar folkclubs. Mijn kennis ligt met name in de balfolk, dus dat heb ik hier als voorbeeld genomen, maar elke folk-stijl kan toevoeging zijn. (Van Zweeds weet ik ook dat er een groot aantal fans zijn in Nederland bv.)

Natuurlijk is een binding met de te programmeren muziek voor folkclub-programmeurs een vereiste. Maar ik zou het wel jammer vinden als enkel hun eigen muzikale voorkeur ("Keltische muziek / zingende mannen met gitaren") het programma van de folkclub bepaalt. Daardoor is er voor goede folk uit andere streken (waar dus wel publiek voor is) minder plek en zal het aanbod verschralen. Want ook voor die bands geldt natuurlijk dat het financieel meer haalbaar is als er gezamenlijk tours geregeld kunnen worden.

Er zijn trouwens ook een aantal folkclubs waar ik wel geregeld anders-dan-keltische-muziek geprogrammeerd zie/zag staan. Razzmatazz, Folkclubs in Deventer en Enschede ea, dus het kan wel ;-). Het zou goed zijn als de andere folkclubs het voorbeeld van bovengenoemde clubs zouden volgen en een wat meer "topografisch gespreid" programma zouden neerzetten. Folkwoods is ook al aardig op weg in die richting. Mochten de folkclubs volgen dan kunnen beiden elkaar versterken.

Met vriendelijke groeten,
Wouter


Dag Wouter,

Jouw reactie snijdt hout, daar zal iedereen het over eens zijn. Hoe iedereen binnen het folkcircuit hier over denkt, daar ben ik ontzettend benieuwd naar...
Ik wil op deze plaats wel iets verduidelijken. Ik wilde aangeven dat, nu de hausse in de Ierse muziek voorbij lijkt en de theaters de Keltische muziek weer links laten liggen, de folkclub weer de aangewezen plaats is om die muziek te horen. Ik zeg daarbij niet dat folkclubs geen andere muziek mogen programmeren. Integendeel, graag zelfs. Overigens heb ik met mijn opsomming van clubs in het artikel niet de intentie gehad om compleet te zijn.
Wat ik bedoel is nijpender, er zijn überhaupt weinig folkclubs meer. In de loop der jaren zijn er meer verdwenen dan er nieuwe geopend zijn. De folkclubs die er zijn worden veelal gerund door enthousiastelingen die daar al jaren mee bezig zijn. Als voorbeeld zou je bijvoorbeeld Ad Lijnse kunnen noemen. Al sinds de oprichting van Razzmatazz eind jaren '60 doet hij, overigens met enthousiasme, kennis en succes, de programmering van dit podium in Oost-Souburg. Ook mensen als Dave Tearney, Liesbeth Peters en Geert Oude Weernink zijn al meer dan vijfentwintig jaar in touw om elk jaar weer een interessant programma neer te zetten. Ik zie weinig verjonging in de organisatie van de folkclubs. Misschien houden de oudjes dat tegen, maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet. Ik weet dat iemand als Liesbeth Peters al een tijdje naar een opvolger zoekt, maar tot nu toe helaas niemand heeft weten te vinden. De jongere generatie laat het wat dat betreft wat afweten.
Waarom zien we niet meer andere muzieksoorten dan Keltische muziek en zingende mannen met gitaar op de podia van de folkclubs?  Deze vraag wil ik graag voorleggen aan de organisatoren die we in Nederland kennen. Elke organisator zal daar een eigen reden voor hebben en die ideeën wil ik graag op dit forum lezen.
Dus dames en heren organisatoren, laat eens wat van je horen!

Assie