Als wij iets te vieren hebben doen we dat 't liefst in België. Eind deze maand is het weer zover. Tig jaar getrouwd, dus hup naar Gent. Lekker eten, drinken en mooie muziek. Op onze fiets karren we er rond. Van kroeg tot kroeg. Gezellige mensen, niet zo onbehouwen, minder grote bekken. Ze staan niet zo snel klaar met hun mening. Kan ik ook nog wat van leren. Tuurlijk, er lopen net als hier knurften rond, maar toch overheerst de gemoedelijkheid. Dat bevalt. En we moeten iemand gaan feliciteren: violist Wouter Vandenabeele.

We schudden hem de hand in Waregem. Daar treedt hij de 25ste op met Olla Vogala. Ze spelen een volledig nieuw programma met in de hoofdrol zangeres Soetkin Baptist. Dat alles naar aanleiding van het nieuwe Olla Vogala-album dat in maart uitkomt. Wouter heeft echter nog meer te vieren. Bert Anciaux, de minister van cultuur, maakte vandaag bekend dat hij een van drie genomineerden is voor de Vlaamse Cultuurprijs in de categorie muziek.  

Het werd hoog tijd voor zo'n prestigieuze erkenning. Het voert te ver hier de hele loopbaan van Wouter Vandenabeele op te lepelen, maar één ding is zeker, hij heeft het ver geschopt. Begin jaren negentig fiddelde hij als straatmuzikant Ierse jigs en reels voor de Hema in Gent. Liet - tot verdriet van zijn ouders -  zijn studie voor wat het was. Hij verkaste naar het concervatorium en stortte zich full time op de muziek. Hij stond aan de wieg van Ambrozijn (zie hier), Olla Vogala en tal van aanverwante projecten, zie www.woutervandenabeele.be. Hij ontwikkelde zich als componist/arrangeur en bespeelt nu de grote wereldpodia.  

Vandenabeele spoedt zich van het ene concert naar het andere. Van Griekenland naar China. Van Senegal naar Zuid-Afrika. Van Marokko naar Estland. Voor de komende maanden meldt zijn agenda opnieuw Estland, Griekenland, Senegal en mogelijk Libanon.

Zijn paardestaart is nog even lang als toen, zijn humor nog even tartend. ‘En dan nu nog even échte folk voor jullie Nederlanders', smiert hij als hij hier een jig of reel inzet.   

Het mooiste aan Vandenabeele vind ik dat hij altijd open staat voor andere muziek. Op zijn ontdekkingsreis door de (wereld)muziek verzet hij steeds zijn bakens. Kwaliteit is daarbij zijn belangrijkste criterium. Met Olla Vogala nodigt hij telkens nieuwe gasten uit. Net zo goed een Zuid-Afrikaanse gitarist als een naar België gevluchte Iraakse canun-speler. Hij weet de meest getalenteerde muzikanten om zich heen te verzamelen. Nu zijn dat bijvoorbeeld accordeoniste Anne Niepold en zangers/violiste Soetkin Baptist.
 
Hij stond op het podium met de Senegalese peulviolist Issa Sow, met wie hij dit jaar een album uitbrengt. Hij componeerde en leidde het openingsconcert van cultuurtempel De Handelsbeurs in Gent. Hij trok rond met de succesvolle wereldband Think of One. Hij leidde de prestigieuze "Hadzidakis"-concerten tijdens de Olympische Spelen van Athene in 2004.

Hij werkte samen met grote stemmen als die van de Italiaanse folkgodin Lucilla Galeazzi, de Griekse Savina Yanatou, de Noorse Kari Bremnes, de Hongaarse Beata Palya, de Portugese Madredeus-zangeres Teresa Salgueiro, de Zuid-Afrikaanse Stella Khumalo en de Napolitaanse tenor Luciano Catapano.

Hij leidde grote samenwerkingsprojecten met Marokkaanse musici (Bared Ataï) en Zuid-Afrikaans zangtalent (Zuiderwind). Hij was betrokken bij tal van albums. Niet enkel van Ambrozijn, Olla Vogala (luister eens hier) maar ook als gastmuzikant bijvoorbeeld bij Laïs, Naragonia en dit jaar bij Elly Aerden (ELEONOR). Tot de prachtigste albums in mijn cd-kast behoort Vandenabeele's enige solo-album: Chansons Sans Paroles uit 2006.

Alle succes met tal van hotshots uit wereldmuziek en folk ten spijt, het meest in zijn sas is Vandenabeele als hij met jonge mensen aan de slag kan. Staat hij niet zelf op het podium dan geeft hij workshops op een zomerkamp in Neufchâteau, of in een muziekschool op Cyprus, op cursussen van Muziekmozaïek, in Gooik, tijdens het Boombalfestival, of tijdens de jaarlijkse internationale folkkampen van ‘Flanders Ethno'. Op Youtube kun je hem gedreven zien dirigeren bij het afrondend Flanders Ethno-concert op het Sfinks-Festival van afgelopen jaar, zie hier.

Als Wouter de ‘kids' warm krijgt voor muziek is zijn dag goed. Ik vergeet nooit hoe hij uit zijn dak ging als dirigent bij een van de eerste concerten van ‘Transpirandansa' tijdens de Gentse Feesten. Nu heeft hij met dit grote folky jeugdorkest een succesvolle cd uitgebracht en een concertreeks achter de rug door Zuid-Afrika. Als ik hem vraag hoe het was spat het enthousiasme ervan af: ‘De trip was fantastisch, één van de beste die ik al gedaan heb. Die interactie van de muzikanten van hier en ginder was uniek; het was zowel muzikaal als alles daarbuiten een feest!'. Luister hier naar vier nummers van Transpiradansa's cd.  

Zo'n man verdient toch een prijs! Als je het hier mee eens bent kun je hem steunen door op hem te stemmen. Dan heeft hij in ieder geval kans op de Publieksprijs. De genomineerde met de meeste publieksstemmen krijgt één uur carte blanche op zowel radio Klara als Canvas-tv. Stemmen kan vanaf 21 januari op www.cultuurprijzen.be. Op 4 februari wordt bekend of Vandenabeele ook daadwerkelijk de Vlaamse Cultuurprijs wint. Als dat werkelijkheid wordt is hij behalve de eer een beeldje van beeldend kunstenaar Johan Tahon rijker én een geldprijs van 12.500 euro.

Henk

PS: Er staat op onze trip naar Gent nog een boeiend concert op het programma. In 't Ey in Belsele treedt zondagmiddag 27 januari de Vlaamse liedschrijver/componist Lieven Tavernier op. Tjonge, wat heeft-ie weer een prachtalbum gemaakt (zie hier). Een concert om ons op te verheugen.