De lente is begonnen, en na een ochtend vol regen was het doorbreken van de zon gisteren ongetwijfeld een goede reden om bos en hei in te trekken. Een 40-tal mensen besloot om dat niet te doen en zag hoe het Soetkin Collier Quartet in Tilburg de lente heerlijk muzikaal inluidde.

Bij aankomst in de Paradox zie ik Sophie Cavez rondlopen. Dat betekent dat het kwartet dit keer een iets andere samenstelling krijgt dan gebruikelijk. We gaan namelijk geen bas of klarinet van Fons Vanhamel horen, maar diatonische accordeon. De andere twee begeleiders zijn wel hetzelfde, Didier François op nyckelharpa en Tom Theuns op gitaar, zang, mondharmonica en piano. Gelukkig is hij inmiddels goed hersteld van een hernia, waardoor hij enkele weken geleden nog een paar optredens had moeten afzeggen.

Drie jaar geleden zag ik Soetkin Collier voor het laatst, en net als toen komen veel nummers voorbij van de cd Nocturne, waarop voornamelijk in het Zweeds en Vlaams gezongen wordt, Vertrouw Op Mij, waarbij Tom Theuns een iets subtielere Ka de slang uit Junglebook neerzet, en De Veerman met mondharmonica en vanmiddag met zwierige accordeon. Ook de moordballade Nu, Niet Later, Niet Elders Maar Hier van de cd Luna van KV Express komt weer voorbij. Frontvrouw van die band is Sophie Cavez, dus is het haar accordeon die hier de donker romantische sfeer bepaalt, terwijl Didier François fijne dreigende accenten toevoegt op zijn nyckelharpa. Inmiddels zijn er plannen voor een nieuwe plaat en dus ook vers materiaal. Aan de Franse traditional Le Maitre De La Maison bijvoorbeeld voegt Tom Theuns behalve een mooi gitaargeluid ook nog enkele human beatbox-accenten toe met zijn stem, op Myspace is een intieme versie te horen met bas en percussie, deze middag is het kwartet in volle kleuren en klanken te horen. Het geluid verwordt weliswaar een klein beetje tot een brei, maar het zichtbare plezier van de muzikanten laat het lied toch sprankelen. Veel nummers zijn dansbaar, dit is een branle, maar we horen bijvoorbeeld ook een polska en een hanterdro voorbijkomen.

soetkin collier
Soetkin Collier

De sfeer is gemoedelijk, het is zondagmiddag, de zon schijnt, de muzikanten maken onderling wat grapjes. Bij een nummer is Soetkin heel even de tekst kwijt, maar vangt dat goed op met gehum. Didier François geeft aan het begin van de tweede set een korte uitleg over de nyckelharpa, de galm van de resonantiesnaren omschrijft hij als "een goedkope kerk die je mee kan nemen". Het publiek is wat kleiner dan gebruikelijk in het folkcafé, maar de enthousiaste reacties klinken als een volle zaal. Dat levert een extra nummer op in de toegift, als beloning voor de aandacht en de keuze voor muziek. We hebben er beslist geen spijt van, bos en hei komen wel een andere keer.

Na afloop horen we nog flink wat nieuws op cd-gebied. De opnames voor de nieuwe plaat van Soetkin Collier beginnen misschien in het najaar, maar het kan ook volgend jaar worden. Op Sophie Cavez hoeven we minder lang te wachten, haar nieuwe werk met violist Baltazar Montanaro is inmiddels klaar en komt volgende week uit. Tom Theuns heeft ondertussen opnamen gemaakt met Vera Coomans, dat wordt een intieme plaat, bovendien komt er een nieuwe cd aan met Aurélia. De liefhebbers van mooie folkmuziek hebben weer heel wat om naar uit te zien.

Het volgende folkcafé in de Paradox in Tilburg is op 18 april 2010 met Ruud van den Boogaard, ondertussen is er volgende week de Accordeontik, op 26 maart speelt het trio Massot-Florizoone-Horbaczewski, op 27 maart Oleg Fateev Trio en op 28 maart Ballroomquartet.

Meer foto's van het concert van het Soetkin Collier Quarter staan hier.