Zowel Myshkin als Kirsty McGee hebben net een nieuw album uit en waren deze zondagmiddag samen te gast als opening van het derde seizoen Op Schoot-concerten in een huiskamer in Utrecht. Het werd een bijzonder optreden, waarbij beide dames werk lieten horen dat ze amper of nog niet live hadden gespeeld.

Het mooie van een huisconcert is dat je als publiek direct contact hebt met de muzikant. Vaak levert dat juweeltjes op, zo zag ik afgelopen woensdag in Nuenen een optreden van Awna Teixeira die zelf geroerd werd door de achtergrond bij een van haar liedjes, deze zondagmiddag waren het Myshkin en Kirsty McGee die onder de stille aandacht van de luisteraars in een huiskamer in Lunetten volop tot bloei kwamen. De Britse McGee en de Amerikaanse Myshkin schrijven allebei sterke, vaak poëtische songs en begeleiden zichzelf veelal op gitaar. Maar nu ze samen optreden blijkt dat ze nog meer in hun mars hebben, McGee heeft een dwarsfluit en een klokkenspel meegenomen, Myshkin hanteert ook wasbord en mandoline. Bovendien is er tijdens het touren een prachtige wisselwerking ontstaan, de dames begeleiden elkaar of doen achtergrondvocalen, dat gaat in het geval van Solace van Kirsty McGee zelfs zover dat Myshkin de lead doet en Kirsty slechts ondersteunt.

Kirsty McGee (r) en Myshkin

De stem van Myshkin heeft net iets meer bite dan die van McGee, maar allebei kunnen ze zowel fluisterzacht als bijtend scherp zingen, al houden ze het vanmiddag vooral op ontspannen. Er komt zowel oud als nieuw werk voorbij, voor Myshkin is het alweer zes jaar geleden dat ze een cd uitbracht, sindsdien heeft ze zelf een huisje gebouwd met een studio, was een tijdje uit de muziek, maar heeft onlangs met Myshkin's Ruby Warblers de cd That Diamond Lust uitgebracht. Deze middag in die huiskamer voelt ze zich zelfs sterk genoeg om een lied te doen in vier talen (Spaans, Engels, Russisch en Nederlands, haar familie komt van hier), dat ze vrijwel nooit live speelt. Ze moet het wel een keer opnieuw inzetten, maar dan weet ze toch indruk te maken met de nervositeit die ze gevoeld moet hebben bij de verliefdheid waaruit dit stuk is ontstaan. Ook Kirsty McGee weet zich aangemoedigd door de geïnteresseerde luisteraars, ze heeft er wel even de tekst bij nodig maar God And The Sparrowherder van de nieuwe cd Contraband komt er prachtig ingetogen uit. Officieel komt dit album pas eind november uit, wie het eerder wil horen kan naar een van de concerten, waar uiteraard ook de nieuwe schijf van Myshkin te koop is.

Resterende tourdata september 2012:
Dinsdag 18 september Cultuurhuis Heerlen
Woensdag 19 september Boulevard Den Bosch