Met diverse doedelzakken, maar ook fluiten, een harmonium en zang, creëerde het Griff Trio een wonderlijke winterwarmte in Muziekcentrum De Toonzaal in Den Bosch. Onversterkt voerden zij de luisteraars mee in hun wereld van herders, de dag des oordeels, Italiaanse sferen of Griekse liefde.

Muziekcentrum De Toonzaal in Den Bosch had een mooie primeur deze zondagavond. Een dertigtal bezoekers was namelijk getuige van het eerste optreden van Colin Deru met het Griff Trio. Hij vervangt de zwangere Birgit Bornauw en doet dat met verve op onder meer pastoral pipes (een van de namen voor een voorloper van de uillean pipes) en fluiten. Waar de bekende Schotse doedelzakken een flink snerpend geluid kunnen voortbrengen hebben de uillean pipes en Franse doedelzakken van Rémi Decker, Raphaël De Cock en Colin Deru juist een veel aangenamer geluid dat in De Toonzaal onversterkt prima tot zijn recht komt. Er komt veel werk voorbij van de cd Astragu (2009), met winters repertoire, soms instrumentaal, maar ook vaak gezongen.

Griff Trio, vlnr Rémi Decker, Colin Deru, Raphaël De Cock

Zo horen we onder meer De Herderkens, deels in het Nederlands, deels in het Antwerps gezongen door de warmbruine stem van De Cock, die ook live associaties oproept met Wannes Van de Velde, of de hypnotiserende Pirouette En Neige, waarin de zang bijna Mongools aandoet door de keelklanken. Bij de Marche de Pèlerinage, verrast Decker door tegelijk een zachte drone op doedelzak en melodie op fluit te spelen en later zorgt De Cock voor een fijn vervreemdend intermezzo op mondharp in La Caravane Trans-Imaginaire, waar stemmen en fluiten elkaar mooi aanvullen. Maar ook Genova komt voorbij, opgedragen aan de Italiaanse accordeonist Filippo Gambetta. Decker vertelt dat hij het nummer eigenlijk een beetje beu was tot vandaag, de inbreng van Deru heeft ervoor gezorgd dat ze er weer plezier in hebben om het te spelen en dat hoor je, vol overtuiging klinkt het ritme van een speels stemmenrefrein (niet te horen op de volledig instrumentale studio-versies van de albums Astragu en False Fly) in de helder sprankelende coupletten van de doedelzakken.

Griff Trio

Na een prachtig klein a capella kerstliedje (Het Kinneke) van De Cock volgt een door merg en been schrijnende klaagzang van een enkele doedelzak op het balkon van De Toonzaal, toepasselijk aangezien de wereld komende vrijdag schijnt te vergaan. Al heeft Rémi Decker in dat geval een probleem, grapt hij, hij heeft nog plannen voor het einde van het jaar en daarna. Het zou inderdaad jammer zijn, er is nog zoveel moois te zien en te beleven, waaronder bijvoorbeeld de optredens van het Griff Trio, of het volgende folkconcert in De Toonzaal. De muzikanten van Griff bewijzen deze avond dat de wereld van de doedelzak heel wat veelzijdiger is dan je denkt en hun winterrepertoire doet heerlijk warm aan. Het aandachtig luisterende publiek laat het trio alvast niet vertrekken zonder toegift, die met gevoel voor humor wordt gegeven. How Many Goats… van het album False Fly (2011) werd gecomponeerd naar aanleiding van een festival in Tsjechië, waar doedelzakken van geiten worden gemaakt. In een naastgelegen weiland stonden, u raadt het al, een stel geiten en inderdaad, dan rijst vanzelf de vraag hoeveel er nog zullen staan als dat festival is afgelopen. Decker, De Cock en Deru spelen zo aanstekelijk dat de mekker-geluiden als vanzelf door enkele toehoorders worden overgenomen.

Het volgende folk-optreden in De Toonzaal is op 27 april 2013, dan speelt de Iers-Nederlandse formatie Tremolo voor het eerst in Nederland. Meer foto's van het concert van Griff Trio zijn te vinden op www.ronaldrietman.nl.