In de zomer probeerden ze het al samen op de Gentse Feesten, deze avond brengen ze voor het eerst een theaterprogramma voor het Nederlandse publiek. Gerard van Maasakkers en Frank Cools hebben de handen ineengeslagen om een hartverwarmend repertoire samen te stellen uit de schat aan liedjes die het Nederlandse taalgebied rijk is.

Al vroeg in het programma komen juweeltjes voorbij, zoals Eerste Sneeuw van Lieven Tavernier (maar wellicht beter bekend in de uitvoering van Jan De Wilde) en Cis Verdonk van Gerard van Maasakkers, waarbij Frank Cools laat horen dat zijn lijf over een fijn trompetgeluid blijkt te beschikken. De heren zingen veel samen, maar soms ook alleen, zichzelf begeleidend op gitaar of ukulele, en omdat het nu eenmaal bijna kerst is komt ook nog even een orgeltje aan bod. Niet alles is bekend, de Twee Witte Duifjes waarmee geopend wordt is bijvoorbeeld nieuw voor mij, maar er komen pareltjes voorbij van onder meer Willem Vermandere, Bram Vermeulen, Louis Neefs en Cornelis Vreeswijk, naast mooie klassiekers van Van Maasakkers zoals Benny, Achter De Schuur en Kan De Deur Nie Dicht. Waar Van Maasakkers rust uitstraalt is Cools veel expressiever in zijn presentaties, de stemmen kleuren echter goed bij elkaar. De toon van de liedjes is vaak weemoedig, passend bij de wintersfeer, soms is het verloop ronduit tragisch zoals de twee verhalen over jongens die toevallig allebei Jantje heten. De een wil graag nieuwe schoenen (een kleine hint: de titel van de voorstelling is Maar Liefje, Nu Heb Je Geen Voetjes), de ander heeft een konijn als liefste vriendje (denk aan Flappie). Toch blijft er altijd ruimte voor een vrolijke noot.

Gerard van Maasakkers en Frank Cools
Gerard van Maasakkers en Frank Cools

Het programma is vanavond (19 december 2014) en morgen nog te zien in De Verkadefabriek in Den Bosch (http://www.verkadefabriek.nl/programma/), vanaf september 2015 komt het duo met een theatertour.