De Amerikaanse singer-songwriter Heather Bond speelde gisteravond samen met haar Nederlandse collega Elly Kellner haar allereerste optreden in Europa in een huiskamer in Nuenen. Een select publiek werd getuige van een magische avond, met twee stemmen die prachtig samen kleuren.

Elly Kellner zag ik eind jaren '90 voor het eerst en ze maakte indruk als angry young woman die prachtige liedjes de wereld in slingerde. Haar fijne stem en eigenzinnig gitaarspel blijven me bij en jaren later voegen haar vocalen nog iets extra's toe aan het repertoire van Iain Matthews. Reden genoeg om opnieuw een optreden van haar bij te wonen, dit keer met de voor mij onbekende Amerikaanse Heather Bond. Ze komt uit Nashville, heeft een album uitgebracht in 2015 en werkt aan een opvolger daarvan met producer Viktor Krauss.

Kellner en Bond hebben elkaar leren kennen in het Beyond Music-project, waarvoor ze eerder dit jaar in Frankrijk een album (Same Sky, Beyond Music Volume One) mochten opnemen met diverse andere muzikanten uit de hele wereld onder toeziend oog van Larry Klein. Voor wie deze man niet kent: hij produceerde onder meer albums van Joni Mitchell (met wie hij ooit getrouwd was), Mary Black, Madeleine Peyroux, Thomas Dybdahl...

Slechts een dozijn bezoekers zijn getuige van de magie die ontstaat tussen deze twee dames. Wat een heerlijke eenvoud schittert er in die prachtig bij elkaar kleurende stemmen! En wat vullen ze elkaar als vanzelf aan, alsof ze al jaren samenspelen en niet pas twee dagen geoefend hebben voor dit optreden. Bart de Win wordt hier en daar uitgenodigd om aan te vullen op accordeon of melodica, waarmee hij het duo heel subtiel nog wat extra glans verleent.

Elly Kellner, Heather Bond en Bart de Win

Heather trapt af, ze speelt keyboard en Elly ondersteunt op zang en percussie. Ze brengt fijne gevoelige popliedjes, die nu totaal anders klinken dan op haar album So Long, waarop ze begeleid wordt door een complete band met onder meer bas, drums en strijkers. In deze intieme huiskamersetting komen liedjes als Secrets en Can't Undo This veel meer tot leven in al hun sobere eenvoud. Vervolgens worden we ook nog getrakteerd op een paar nieuwe stukken, bestemd voor de plaat die komend jaar gaat verschijnen. Het publiek mag ook meedoen, op een kerstnummer, nou ja, eigenlijk een antikerstnummer, maar You're not Christmas for me and you never will be... klinkt wel heel lekker vrolijk, als iedereen meezingt met al die eitjes, minisambaballen en ander klein grut.

In de tweede set worden de rollen omgedraaid, de soepele stem van Elly is door de jaren heen heel mooi gerijpt en ze speelt zoals gebruikelijk op haar viersnarige gitaar met een eigenzinnige stemmming. Ze heeft een paar jaar niet veel opgetreden, maar de liedjes, die steeds weer handelen over het leven en de bijbehorende beslommeringen, blijven boeien, of het nu een oud Nederlandstalig stuk is (Heb Je Je Zaadjes) of het nieuwe Engelstalige werk dat ze inmiddels bijelkaar heeft gepend voor een nieuwe plaat, waaronder The Right Tools en All Of This Nothingness, dat met de extra vocalen van Heather een magische glans krijgt.

Heather Bond en Elly Kellner
Heather Bond en Elly Kellner

Natuurlijk wordt er afgesloten met het duet Different, You And I, dat op Same Sky terecht is gekomen. Heather en Elly vullen elkaar naadloos aan in de melodie en zang en je begrijpt meteen waarom Larry Klein deze twee dames heeft gekozen om mee te doen in dit project.

Als de huiskamer na afloop bijna leeg is meldt Elly nog bijna terloops op dat ze de Tamoil Cultuurprijs voor Kunsten en Letteren heeft gewonnen. Ze had er nog nooit van gehoord en het kwam als een complete verrassing voor haar, maar de bezoekers van deze avond zullen ongetwijfeld beamen dat ze hem dik verdiend heeft.

Er is nog een kans om Heather Bond & Elly Kellner samen aan het werk te zien, en dat is komende zondag, 29 september 2019, in Bergen op Zoom. Dan spelen ze in het Ont-Moet Centrum voor Aandacht en Bewustzijn, aanvang 15:00 uur. Kaarten zijn te koop via Eventbrite.