Muzikanten konden niet optreden, maar wel platen maken in de afgelopen twee jaar. En soms ontstaat er dan een bijzondere combinatie, in dit geval is dat het samenwerkingsverband tussen de legendarische Iain Matthews (Fairport Convention, Plainsong, Matthews' Southern Comfort...) en de ijzersterke sideman BJ Baartmans (Hidden Agenda Deluxe, Carter Sampson, Oh Susanna, Jack Poels, Frans Pollux...). Gisteravond zagen we een mooi en boeiend optreden van de Matthews Baartmans Conspiracy bij De Maandag van Van Meurs in Eindhoven.

Hoewel de maatschappij weer volop open gaat lijkt het publiek nog enigszins theaterschuw. Dat is tenminste de enige reden die ik kan bedenken waarom Meneer Frits met een zestigtal bezoekers gisteravond niet uitverkocht was, in tegenstelling tot eerdere optredens van Iain Matthews bij De Maandag van Van Meurs. Maar in Duitsland lijkt men nog voorzichtiger te zijn, want de drie optredens daar trokken samen net zo veel bezoekers als deze avond, aldus Matthews, die inmiddels 75 is, maar nog steeds krachtig klinkt op het podium.

De optredens van Matthews die ik zag waren allemaal een soort carrière-overzicht met steevast enkele nieuwe nummers, want de man blijft nieuw werk uitbrengen. Deze avond is geen uitzondering, werk van The New Mine van Matthews' Southern Comfort (ongelukkigerwijs in februari 2020 uitgebracht dus de band heeft die niet echt live kunnen voorstellen) en de nog nieuwere plaat Distant Chatter plus bijbehorende ep Close Call van The Matthews Baartmans Conspiracy wordt afgewisseld met stukken van Fairport Convention of andere formaties waar Matthews zoal mee heeft gespeeld tijdens zijn lange loopbaan als muzikant. Iain Matthews zingt en speelt akoestische gitaar, BJ Baartmans kleurt uitstekend in met zijn elektrische gitaren en vult hier en daar de zang aan. Het enige dat ik mis is een mandoline of zo, zoals in diverse nummers op de plaat te horen is, maar dan zou Baartmans waarschijnlijk handen tekort komen, dus dat is hem bij deze vergeven.

Distant Chatter en Close Call bestaan vooral uit gloednieuw materiaal, teksten van Matthews, muziek van Baartmans, geschreven tijdens en over de pandemie. Het indringende In The Corner of Sad And Lonely bijvoorbeeld of het ook al zo donkere 14 Months, dat bijna uitzichtloos handelt over de problemen van de lockdown, voor kinderen, huisgenoten en de muzikant zelf, die al die tijd niet op een podium stond. Beide nummers kennen sterke uitvoeringen deze avond.

Matthews Baartmans Conspiracy
Matthews Baartmans Conspiracy

Gelukkig zien beide mannen nog steeds kans om samen te lachen, bijvoorbeeld als Matthews moet nadenken over wanneer hij The Heart Of Saturday Night van Tom Waits ook alweer voor het eerst hoorde of als hij later nog eens een jaartal kwijt is en iemand uit het publiek roept dat hij toch al sinds 1820 muziek maakt, dan grapt hij "I've never aged so much in one night".

Maar luchtig wordt het ook als ze besluiten dat het tijd wordt voor een experiment, want ja, er staat een vleugel en Bart de Win (toetsenist bij de huidige incarnatie van Matthews Southern Comfort) zit in het publiek. Hij zit in het donker, maar eigenlijk klinkt dat toch wel heel lekker zo, zeker als de twee op het podium zich even inhouden zodat die onversterkte vleugel een mooie outro kan laten horen.

En voor je het weet zijn er twee sets gespeeld en wordt het tijd voor de toegift, en ja, natuurlijk is dat Woodstock, maar dat wordt zo heerlijk ontspannen en vol overtuiging gespeeld dat het toch een frisse uitstraling krijgt. En dat is dan toch echt het einde van een heerlijk sterke maandagavond.

Er is weer elke maandag muziek bij Meneer Frits, o.a. Nils De Caster & Sara De Smedt, Tim Grimm, Anya Hinkle & Tellico en Son Of Town Hall staan nog op het programma van De Maandag van Van Meurs. Kijk voor het volledige overzicht op https://www.demaandagvanvanmeurs.nl.