In de voetsporen van Townes Van Zandt en Steve Earle maakt Grayson Capps prachtige verhalende liedjes met af en toe een rauw randje. En hij doet zeker niet onder voor die grootheden. Soms zijn de stukken mooi ingetogen, andere keren lekker stevig schurend, maar telkens weer boeiend. Gisteravond was hij samen met begeleider Corky Hughes voor het eerst in 't Rozenknopje in Eindhoven waar hij een uitverkochte Ad van Meurszaal in volle overtuiging platspeelde.

Hij is opgegroeid in Alabama en woonde jarenlang in New Orleans, en niet in de beste buurt daar. Hij kwam heel wat kleurrijke figuren tegen die aan de randen van de samenleving verzeild geraakt zijn, maar Grayson Capps is niet van het hokjesdenken en oordeelt niet, zijn verhalen zijn nooit zwartwit. Ze geven vaak wel een inkijkje in zijn persoonlijke leven, waar hij tussen de liedjes door ook een en ander over vertelt.

Zo zijn er de diverse liefdes die inspiratie opleverden voor onder meer Harley Davidson (ook wel bekend als Freebird, zo heette de serveerster in dit verhaal), Song For You (voor een vrouw die de wastobbebas speelde) en Washboard Lisa (de titel spreekt voor zich). En dat zijn geen gewone rechttoe rechtaan liefdesliedjes, maar treffende beschrijvingen van wat hij met die dames meemaakt. En nee, dat is bepaald geen rozengeur en maneschijn, maar wel heel menselijk, gevoelvol, eerlijk en soms indringend.

Hij vertelt ook over zijn dochter Sadie Morningstar, met wie hij in 2019 hier op tour was (en meldt er trots bij dat ze in haar eigen punkband zit, The Mudd Club, voor als je van The Stooges of The Ramones houdt, dat soort muziek) of over zijn zoon Waylon, die op het punt stond geboren te worden  toen zijn ouders orkaan Katrina moesten ontvluchten in New Orleans. Daarover gaat het prachtig intense Wail & Ride, al benadert hij de omstandigheden hier meer als een droom dan als een waargebeurd verhaal zoals hij dat normaliter doet.

Dit alles wordt gezongen met een krachtige gerafelde stem, hij begeleidt zichzelf vakkkundig op akoestische gitaar en soms op mondharmonica, waar Corky Hughes vooral subtiel invult op elektrische gitaar. Als hij uiteindelijk vrij accuraat het getok van een kip uit het instrument krijgt heeft hij gelijk de lachers op zijn hand.

Grayson Capps en Corky Hughes
Grayson Capps en Corky Hughes

Capps en Hughes spelen een lange set zonder pauze, zo wordt vantevoren aangekondigd. Gelukkig blijft de bar open, want die ene set blijkt uiteindelijk ruim twee uur te duren. En al die tijd blijft het publiek aandachtig luisteren naar al die fraaie nummers. Uiteraard ontbreekt ook zijn meest bekende stuk niet, het mooi ingetogen gespeelde Love Song For Bobby Long, dat hij ooit schreef voor de gelijknamige film met John Travolta.

En alsof al dat fraais nog niet genoeg is doet hij een paar covers op zijn eigen manier: gewoon, aards, maar met gevoel. A Girl Like You is een mij onbekende oude hit uit de jaren '60 van Tompall Glaser, die hij ontspannen speelt waar het bij iedereen bekende Sympathy For The Devil van The Stones een lekker rauw randje krijgt. Hij sluit af met een bloedmooie versie van zijn eigen stuk May We Love om vervolgens geheel onversterkt voor het podium nog een magische uitvoering te doen van Hallelujah. En als vanzelf zingt de hele zaal mee...

Grayson Capps
Grayson Capps

Wie nu denkt, he, was er geen nieuw liedje? Nee, Grayson Capps heeft geen recent album uit, hij doet tegenwoordig alles in zijn eigen tempo en schrijft als het hem uitkomt. Wel is er de verzamelaar South Front Street (2020), waar een flink deel van de deze avond gespeelde stukken opstaat. En het is zeker geen straf om naar die oudere nummers te luisteren, want de verhalen van Capps waren, zijn en blijven ijzersterk.

Grayson Capps is nog een aantal keren te zien in Nederland, maar check even voor je gaat, want een flink deel is al uitverkocht.

Tourdata maart 2023:

Dinsdag 21 maart Tivoli/Vredenburg Utrecht