Moderne folkrock, speels klassiek, zwierig volks en eigentijds dynamisch staan voor achtereenvolgens Tjane, Twee Violen En Een Bas, Madlot en Lirio. Zij presenteerden vanmiddag in de PARA in Breda De Manuscripten. Deze cd staat vol melodieën uit vier oude liedboeken, die door de groepen, elk op hun eigen manier, gespeeld werden voor een goed gevulde zaal.

Initiatiefnemer voor dit project is Guy Roelofs. Die had een 'wild idee' gehad en dit keer was het balletje heel snel aan het rollen, waardoor (met dank aan de Stichting Volksmuziek Nederland en platenmaatschappij Music & Words) het album De Manuscripten vorm kon krijgen. Ook de vier liedboeken waaruit het repertoire gehald werd zijn vanaf nu (weer) verkrijgbaar via de SVN.

guy roelofs
Guy Roelofs

Door zijn eigen groep Tjane worden enkele oude stukken samengevoegd tot drie nummers, waarbij met name de percussie van Ruben van Boven vanmiddag fijn in het gehoor ligt. Bij een melodie werd een tekst gezocht, Ick Vrijd Een Mijsie Teer, gezongen door Nele Martens met warme stem. Bij het stuk bestaande uit Madlot nr. 74 uit het Vioolboek van Visser en een Giga (inderdaad, een jig) uit het Musijcqboek van Hanekuijk speelde Tjane een lekkere dosis folkrock, waardoor deze instrumentaal een fijne moderne klank krijgt.

ruben van boven
Ruben van Boven

Bij diezelfde jig kiest Twee Violen En Een Bas vervolgens voor een geheel eigen benadering, die melodieuzer klinkt en wat klassieker, hoewel dit trio de instrumenten met regelmaat speels hanteert. Philip Augusteijn speelde op contrabas de partijen die op de cd door Willem Raadsveld gedaan zijn en leek daar soms wat moeite mee te hebben. Hij is dan ook gewend om een eigen invulling te geven aan de arrangementen en dat was nu niet de bedoeling. Jos Koning gaf hier en daar uitleg, zo blijkt dat de Contredans die deze groep heeft gekozen uit het Muziekboek van Carel en Willem Balmer ook bestaat in een melodie uit Hollantse Boerenlieties en Contredansen.

jos koning
Jos Koning

Weer anders klinkt Madlot, dat veel volkser speelt, en daarbij naast accordeons, mandoline, gitaar en viool, ook gebruik maakt van koeienhoorn, rommelpot en tamboerijn. In de medley met schotsen die zij spelen blijkt Zoete Lieve Gerritje een liefhebber te zijn van de brandewijn met suiker. Tijdens deze set wordt er op het balkon al een dansje gewaagd. Ze sluiten af met de Doden dans, een lied voor bruiloften en partijen, waarbij de gasten allen meededen rond een figuur die voor dood op de grond ging liggen. Nu wordt het gezongen door Ariëtte Zuidhoff en Peter Koene.

Peter Koene

Het optreden van Lirio was ronduit dynamisch te noemen. Gitarist Sander van der Schaaf liet weten dat de groep flink wat moeite had gehad met de oude liedboeken. Uiteindelijk is het ze toch gelukt om zich enkele melodieën toe te eigenen, en dus hoorden we een uit oorspronkelijke menuetten van Hanekuijk geconstrueerde bourrée, en een allegretto uit Andries Kiers Zijn Muzijk Boek werd omgetoverd tot een scottisch. Lirio is en blijft een balgroep, en er wordt dan ook volop gedanst op het balkon.

sander en gerdien van lirio
Sander van der Schaaf en Gerdien Smit

Het eerste exemplaar van de cd wordt uitgereikt door Guy Roelofs aan Peter Koene, medebezieler van De Manuscripten, iemand van de SVN doet nog een woordje, en dan worden de stoelen verwijderd voor het podium. Er kan gedanst worden, allereerst een cercle, gespeeld door vrijwel alle artiesten samen, waarop het publiek enthousiast een kring vormt op de vloer die bijna te klein is. Vervolgens speelt Madlot als viertal ten bal en wordt ook Lirio nog aangekondigd, maar het werd tijd om de inwendige mens te gaan verzorgen en dus ben ik huiswaarts gegaan.

Als er een ding duidelijk werd vanmiddag is het wel dat hier vier groepen aan het werk zijn die elk een heel eigen invulling geven aan de muzikale traditie van de Lage Landen. En dat was nou precies wat Guy Roelofs op het oog had toen hij ze vroeg. Met De Manuscripten krijgt het publiek een kijkje in de heel oude doos, maar ook in wat muzikanten daar nu in Nederland mee doen.

Meer informatie over dit project is te vinden op www.demanuscripten.nl.

Aanstaande donderdag, 10 mei, is Guy Roelofs te gast in het Vlaamse radioprogramma De Groote Boodschap, om te praten over De Manuscripten. Dan zal ook aandacht besteed worden aan Galgeveld, de cd die Peter Koene en Ariëtte Zuidhoff twee weken geleden presenteerden en aan Over de Liefde en Andere Duivels, de nieuwe plaat van Wè-nun Henk.

jos koning
Jos Koning

judica lookman