Bij de cd-voorstelling van Laïs gisteravond in Tivoli De Helling in Utrecht bleek dat de band rockte, en hoe! Stevig gitaarwerk en toegevoegde elektronica zorgden voor muzikaal vuurwerk, met de gebruikelijke prachtige samenzang van de drie dames als centraal punt. Technisch gezien ging het niet helemaal foutloos, maar de flink gevulde zaal werd overdonderd en geboeid door een rockend geheel.

In het voorprogramma staat de Gentse band The Bony King Of Nowhere, met flink naar new folk neigende muziek. Van drie heren en een dame horen we vrij melodieuze muziek, waarbij veel samen wordt gezongen. Vooral de stem van de leadzanger ligt heel lekker in het gehoor. De begeleiding bestaat uit akoestische en elektrische gitaren, drums en percussie en toetsen. Het klinkt veelbelovend, maar waar het deze avond om gaat is de hoofdact: Laïs.

Allereerst verschijnt de band op het podium: Elko Blijweert (gitaren), Jeroen Stevens (drums), Filip Vandebril (contrabas) en Bjorn Eriksson (gitaren en elektronica). Dan verschijnen Jorunn, Nathalie en Annelies, alledrie in spierwitte creaties en wordt Leda en de Zwaan ingezet. De dynamiek van het instrumentarium maakt van het optreden een spektakel, waarbij de contrabas heel aanwezig is en we uitbundige drumpartijen horen. Die bas klinkt weliswaar niet zo avontuurlijk als het cellowerk van Simon Lenski, waarmee Laïs ook heeft gespeeld deze zomer, maar is wel heel energiek.

Op een na (Pandora heb ik niet gehoord) worden alle nummers van The Ladies' Second Song gespeeld. Daarnaast zijn er nog een paar oude nummers, waaronder een strakke uitvoering van Marie Madeleine. Zoals altijd wordt er op de bekende manier gedanst door de dames op het podium, alleen bij Before the World Was Made (Mirror Mirror) zien we robot-achtige bewegingen, die overigens prima bij de moderne sfeer van dit stuk passen. Een leuk detail in het optreden zijn de nauwelijks hoorbare (want niet echt in de microfoon gezongen) paar regeltjes van het kinderliedje Witte Zwanen, Zwarte Zwanen, door Annelies gezongen voor het begin van Wild Swans At Coole (Woodlands). Wanneer de afsluiter van het reguliere optreden wordt aangekondigd, zegt Nathalie dat als het niet genoeg is er nog om een bis gevraagd kan worden. Er volgt een heerlijk uitgesponnen gitaarspel in Witte Bij, dat in deze sfeervolle uitvoering wat mij betreft heel veel aan kracht wint ten opzichte van de versie op de plaat. In de fijne outro verlaten de dames de zaal. In de al min of meer beloofde toegift wordt een intieme Serenade Portugaise van de nieuwe cd gespeeld, een rustpunt na al het rockgeweld daarvoor. Maar Laïs wil de toehoorders ook laten feesten, dus volgen een swingend Baboux en nog een keer Het Smidje, voor een aantal toeschouwers een leuke verrassing.

laïs
Laïs

Er wordt bij het concert flink gespeeld met de lichten en bovendien krijgen ook de stemmen van Laïs net wat meer uitstraling dan op de plaat, zoals dat heel vaak gebeurt bij live uitvoeringen. Er is wat meer ruimte voor de begeleiders, zodat er veel gitaarwerk te horen is in mooie intermezzo's. In de loop van de avond moet ik steeds meer denken aan de manier waarop de Finse groep Värttinä een show neerzet, helemaal als daarvan ook nog het nummer Käppee voorbijkomt. Dit wordt flink stevig uitgevoerd, in tegenstelling tot het origineel en de a capella versie die ze onlangs nog in Den Bosch ten gehore brachten. Toch loopt het bij Laïs (in elk geval vanavond) nog niet zo gesmeerd als bij de Finse dames, hier en daar klinkt een rondzingend geluid dat volgens mij niet bij de elektronische effecten hoort, in de begeleiding zitten nog wat missertjes, en zelfs een zangpartij in Item Sortilegium loopt niet naar behoren. Het getuigt trouwens wel van professionaliteit van de dames dat dat moeiteloos wordt opgevangen, de partij wordt overgedaan, en ik heb niet het idee dat het veel mensen is opgevallen. Het lijkt erop dat zowel de band als de zangeressen nog moeten wennen aan het nieuwe repertoire, maar als ze eenmaal zover zijn, ben ik ervan overtuigd dat het ook live helemaal goedkomt. En het publiek genoot ook nu al, er werd zelfs grotendeels stil geluisterd.