Het Musicalia Festival in Gent (B) zit erop, Henk Hoogenstraaten was bij de afsluitende avond met Wouter Vandenabeele & Baba Sissoko. Hij plaatste het volgende verslag op de Facebook-pagina van Folkforum:

De Gentse Feesten zijn voor mij geen Gentse Feesten zonder een concert met het Gentse fenomeen Wouter Vandenabeele. Zondagavond was het zover. Wat een beleving, wat een kwaliteit. Hij vormde de spil in de afsluitende avond van het Musicalia Festival. Dat speelde zich af in de sacrale setting van het Monasterium PoortAckere, zo’n oude intieme kapel met glas-in-lood en een uitmuntende akoestiek. Donker en dus ook koel, zou je verwachten, maar alle warmte van de afgelopen week had zich er genoeglijk genesteld…

Musicalia vormt al een paar jaar een stille oase in de uitbundigheid van de Feesten. Nu lopen ze om onduidelijke redenen niet parallel: Musicalia zit er na negen dagen op en de Feesten beginnen net, ze duren nog ruim een week.

De opzet van Musicalia is: Akoestische, authentieke concerten van Belgische bodem. Een programma van Singer-Song, Wereldmuziek, Folk en Ethnic Sounds tot Jazz, Modernisme, Klassiek en Filmmuziek. Met een slotavond onder de noemer Fusion. Presentator Jan Van Langendonck – wie kent niet zijn vriendelijke stem van de Vlaamse radio-folkprogramma’s - deed zijn uiterste best Vandenabeele voor te stellen. Maar terwijl hij voortging in de onuitputtelijke opsomming van diens verdiensten - van componist tot arrangeur, van violist tot dirigent, van China over Afrika tot Griekenland, van Ambrozijn tot Olla Vogala - zag je hem vertwijfeld denken ‘Waarom noem ik hem niet eenvoudig een ‘buitengewoon goede muzikant’, waarop hij dat uiteindelijk toch gewoon zei…

Wouter Vandenabeele bracht enkele meeslepende stukken met de Senegalese Kora-speler Baba Sissoko. Voor een jam sloten tegen het eind de muzikanten aan die eerder deze avond optraden: De eigenzinnige pianist Christian Mendoza (Peruaanse Gentenaar) met lange modern-klassieke improvisaties en het duo Arne Van Dongen (bassist in o.a. Olla Vogala) + gitarist Bert Cools (jong talent om te volgen) met filmmuziek.

Wouter Vandenabeele & Baba Sissoko
Bij de verzengende hitte paste het meest de West-Afrikaans gekleurde dynamiek van Sissoko’s ‘harp’-spel én de ontroerende klik met de viool van Vandenabeele. De jam leverde tenslotte waanzinnig speelplezier op met alle ruimte voor de pianist die in zijn instrument kroop om de snaren te tokkelen. Gitarist Cools sloot als een Habib Koité aan bij de Wouter/Sissoko-sound. Dat deed hij met zo’n speels gemak, dat eenieder begreep waarom de Vlaming Cools in 2010 in Rotterdam gelauwerd werd met de Erasmus Jazz Prijs…

Vandenabeele is een druk mens. Zijn drukke programma brengt hem momenteel naar alle hoeken aan de aardkloot. Ondertussen heeft hij aan drie album tegelijk gewerkt. Onlangs verscheen het zevende (live)album van Olla Vogala, dat dit jaar hoge ogen gaat gooien in de world-lijstjes. En binnenkort verschijnt er een album van het duo Vandenabeele/Sissoko, zoals ook een album van een ander project van Vandenabeele: The Ghent Folk Violin Project.