Radio/TV/Web
Sellaband omzeilt muziekindustrie
Het idee is simpel: je kunt aandelen ('parts') kopen van 10 dollar per stuk. Als een band 50.000 dollar heeft kunnen ze de studio in om een plaat te maken en wordt management en promotie geregeld. Mocht er winst ontstaan, dan gaat een derde naar de band, een derde naar de site en een derde naar de 'believers', degenen die hun geld in de artiest hebben gestopt. Op de site zijn allerlei genres terug te vinden, ook folk en aanverwante muziek is er aanwezig.
Enkele citaten:
...Volgens Pim Betist, oprichter van Sellaband, heeft de popconsument het gehad met de muziekindustrie. ‘Grote maatschappijen nemen geen risico's. Ze hebben geen contact met muziekliefhebbers, weten niet wat er speelt.' Gevolg: we worden overspoeld met veilige mainstream van Britney Spears, en hebben daar niets tegenin te brengen...
...Op internet, volgens Betist de toekomst van de muziekindustrie, zegeviert de pure popmuziek, zie de topdrie van ‘Sellabands' met de meeste aandelen: Cubworld (huidige score in dollars: 33.820) met breekbare luisterliedjes, Franse powerpop van The Fakes ($13.450), Engelse soft-electro van Second Person ($12.540). En dan is er nog de oprechte gothic metal van het Groningse Nemesea, de eerste Sellaband die op 2 november 2006 vijfduizend parts wist te verkopen, en dus nu bezig is met plaatopnamen...
...Dat het zo snel, zo hard zou gaan, had Sellaband niet verwacht, en een jongen als Cubworld al helemaal niet. Overdonderd is hij door zijn succes op Sellaband, waar hij zelfs grootaandeelhouders heeft die tweehonderd parts in hem hebben genomen. En overdonderd kwam hij dus aan op Schiphol, na de uitnodiging te komen spelen voor de aandeelhouders. ‘Kan ik jullie knuffelen?', vroeg hij het Sellaband-ontvangstcomité...
...‘Het is leuk om mee te beslissen, en te kijken hoe jouw band het doet. Het Idols-element: gaat je band het maken?' Van een doorbraak wil Betist nog niet spreken. ‘De wereldwijde interesse is er, we zijn het grootst in Amerika, we hebben investeerders uit zestig landen, en een krant als de Financial Times had een stuk over ons op de voorpagina. Maar in 2007 komt het erop aan. We moeten tien bands de studio inkrijgen, en er moet een Sellabandhit worden gescoord.'...
...Volgens Pim Betist hoeven de bands zich ook geen zorgen te maken over bijbedoelingen. ‘We zijn er alleen voor beginnende bands. Als ze het bij ons maken, zijn ze daarna vrij te vertrekken. Sellaband is de trampoline, de band bepaalt hoe hoog wordt gesprongen.'...
Het volledige artikel (twee delen) is nog na te lezen op www.volkskrant.nl.
Zie ook: www.sellaband.com.